چه کسانی بر سر میز مذاکره آلماتی ۲ نشستند

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه ۱۶ فروردین ماه در آلماتی قزاقستان بر سر یک میز به گفت‌وگو می‌نشینند.

فارس نوشت: مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ از جمعه ۱۶ فروردین ماه به مدت دو روز با حضور هیئت‌های مذاکره کننده در هتل ریکسوس آلماتی برپاست.

سرپرستی هیئت مذاکره کننده ۱+۵ را همچون مذاکرات قبل کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.

«وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «سایمون گس» سفیر اسبق انگلیس در ایران، «ما ژائوشو» دستیار وزیر خارجه چین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر» مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان قرار است بر سر یک میز با «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه، «رسول موحدیان» سفیر سابق ایران در لندن و «مهدی صفری» سفیر ایران در پکن به گفت‌وگو و تبادل‌نظر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و سایر موضوعات بپردازند.

جلیلی روز پنجشنبه در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان طی سخنانی مذاکرات آلماتی ۲ را آزمونی دیگر برای آمریکا خواند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای ۱۶ فروردین در این زمینه با یک کلمه می‌تواند راه خود را باز کند و آن اصل مسلم پذیرش حقوق ملت ایران به خصوص حق غنی سازی است. این حقی است که در ان پی تی آمده و امیدواریم فصل بهار و شهر آلماتی و تجربه تلخ و ناکامی ۳۴ ساله‌شان، آنها را به این نتیجه برساند و فصلی تازه در این موضوع ایجاد شود.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه در آلماتی برگزار شد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.