چین در ساخت ابر کامپیوتر از آمریکا پیشی گرفت

۲۸خردادماه، مهر- ابررایانه محققان چینی دیروز دوشنبه ۲۷ خرداد ماه با غلبه بر ابررایانه های آمریکا به عنوان سریعترین سیستم محاسباتی انتخاب شد.

براساس فهرست TOP500 به عنوان پروژه رتبه بندی ۲۰۰ سیستم محاسباتی قدرتمند در جهان، ابررایانه تیانه-۲ که توسط دانشگاه ملی فناوری دفاع چین ساخته شده با سرعت ۳۳٫۳۶ فلاپس در ثانیه سریعترین ابررایانه لقب گرفت.

این ابررایانه از تیتان که در آزمایشگاه ملی برکلی وزارت انرژی ایالت متحده نصب شده و اکنون دارنده رتبه دوم است، پیشی گرفت. تیتان محاسبات خود را با سرعت ۱۷٫۵۹ فلاپس در ثانیه انجام می دهد.

ساخت تیانه -۲ سبب شد که چین بار دیگر در فهرست TOP500 به جایگاه اول بازگردد. در نوامبر ۲۰۱۰ تیانه ۱-A به عنوان برترین ابررایانه دنیا شناخته شده بود، اما اکنون این ابر رایانه در ردیف دهم این فهرست قرار دارد.

هورت سیمون نایب رئیس آزمایشگاه ملی برکلی در وزارت انرژی آمریکا به عنوان ویراستار فهرست TOP500 ابر رایانه تیانه -۲ را به عنوان یک دستاورد بزرگ برای چین توصیف کرد.

سیمون گفت: تیانه – ۲ نشان داد که چین می تواند یک سیستم بزرگ با فناوری که داخل کشور ساخته شده ارائه کند و همچنین سرمایه گذاری قدرتمند چین در عرصه فناوری با عملکرد محاسباتی بالا اثبات کرد.

ویلیام گراپ مدیر موسسه محاسبات موازی در دانشگاه ایلینویز با تأیید این نکات گفت: سرمایه گذاری چین در محاسبات با عملکرد بالا نشان داد که چین چقدر در فناوری قرن بیستم جدی است.

در این فهرست سکویا از دیگر ابر رایانه های آمریکا یک پله سقوط کرده و به رده سوم رسیده است. این رایانه می تواند با سرعت ۱۷٫۱۷ فلاپس در ثانیه محاسبه کند. پس از آن رایانه “کی” ژاپن با سرعت ۱۰٫۵۱ فلاپس در ثانیه و میرا آمریکایی با سرعت ۸٫۵۹ فلاپس در ثانیه قرار گرفته اند.

جدا از آمریکا، چین با داشتن ۶۵ ابر رایانه در این فهرست از ژاپن، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشی گرفته است.

فهرست TOP500 از ژوئن سال ۱۹۹۳ دوبار در سال منتشر و به عنوان رتبه بندی معتبر ابررایانه های جهان درنظر گرفته می گردد.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.