آمریکا: سازمان ملل تحریم ها علیه ایران را نقض کرده است

خبرگزاری آریا-هیئتی از مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی نقض احتمالی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران توسط یکی از آژانس‌های زیرمجموعه خود این سازمان است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هیئت افزود که این تخلف احتمالی با مسئله تحویل نرم‌افزار و تجهیزات رایانه‌ای به ایران مربوط است.
 آژانسی که هم‌اینک از سوی آمریکا مظنون به نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده‌است، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) نام دارد که یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل به‌شمار می‌آید.
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند که بررسی گزارش‌های این سازمان نشان می‌دهد که سازمان نام‌برده اقدام به تحویل کامپیوتر، نرم‌افزار امنیتی (فایروال)، و دیگر تجهیزات تکنولوژیکی به ایران و کره شمالی کرده‌است.
اما به نوشته آسوشیتدپرس، سازمان جهانی مالکیت فکری هفته گذشته در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که این سازمان تنها «تجهیزات استاندارد فناوری اطلاعات» به دفاتر ثبت اختراع و علائم تجاری این دو کشور فرستاده و با این کار «تخلفی انجام نداده‌است.»
سازمان جهانی مالکیت فکری، آژانسی است با ۱۸۵ عضو که تمرکز کار آن بر مسائل ثبت نوآوری‌ها، حق تألیف و تکثیر، ثبت علائم تجاری و طراحی‌ها است.
اما این سازمان با توضیحاتی که داده هنوز موفق به جلب رضایت مجلس نمایندگان آمریکا نشده‌است.
به گزارش آسوشیتدپرس ایلنا راس-لهتینن، رئیس کمیته امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای این اقدام سازمان جهانی مالکیت فکری را «یک تخلف جدی» نامید و افزود که «این تخلف چیزی نیست که بتوان از آن گذشت یا آن را بدون تنبیه گذاشت.»
هفته گذشته، ادوارد کواکوا، رایزن حقوقی سازمان جهانی مالکیت فکری در ژنو، گفت که هیچ‌یک از فناوری‌ها و آموزش‌های فنی که از سوی این سازمان به ایران و کره شمالی داده شده تحریم‌های شورای امنیت را نقض نمی‌کند.
وی اما در ادامه افزود که به خاطر نگرانی‌های آمریکا، سازمان جهانی مالکیت فکری از این پس «موارد مرتبط با کمک‌های فنی را مرتباً به دست‌اندرکاران تحریم‌ها ارائه خواهد داد.»
در این زمینه، پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که «ما هم‌اینک با مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری و کشورهای عضو در حال تعامل هستیم تا ترتیباتی داده شود که از این پس پروژه‌های کمک به توسعه کشورها پیش از آنکه تأیید و اجرا شود به طور کامل بررسی گردد.»


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.