چکناواریان: امیدوارم اپرای شمس تبریزی کار آخرم نباشد

۲۶م آذر ،

 لوریس چکناواریان در مراسم رونمایی از پارتیتور اپرای شمس تبریزی گفت: شاید این کار آخر من باشد، البته امیدوارم که این طور نباشد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوریس چکناواریان که شامگاه ۲۵ آذر در مراسم افتتاح تالار شمس و رونمایی از پارتیتور اپرای شمس تبریزی، سخن می‌گفت، اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است که در برنامه افتتاح این سالن حضور دارم.

چکناواریان سپس خطاب به ایوبی رییس موسسه فرهنگی اکو، گفت: واقعا زحمت کشیده‌اید و سالن فوق‌العاده‌ای ساخته‌اید که برای اجرای ارکستر بی‌نظیر است به خصوص که اسم شمس تبریزی هم برازنده آن و فوق‌العاده است.

او همچنین افزود: برنامه مفصلی داریم. سه قطعه موسیقی در این بخش و سه قطعه در بخش بعدی اجرا می‌کنیم.

سپس چکناواریان و گروه ارکستر به اجرای موسیقی پرداختند. پیش از اجرای قطعه سوم که کاری از موتزارت بود، چکناواریان اظهار کرد: برای این قسمت موتزارت را انتخاب کرده‌ام چرا که موتزارت هم مولانای زمان خودش بود و شعر را به زبان موسیقی درمی‌آورد.

او همچنین دربارهٔ اپرای شمس تبریزی عنوان کرد: من صحبت کردن بلد نیستم،‌کارم این است که نت روی کاغذ می‌گذارم. همه ما ایرانی‌ها با مولانا، فردوسی و شاعران پرآوازه کشورمان بزرگ می‌شویم. من هم از بچگی عاشق مولانا بوم و می‌خواستم اپرایی در این‌باره بنویسم تا اینکه دکتر ایوبی سفارش دادند که من این اپرا را بنویسم. شاید این کار آخر من باشد امیدوارم که این طور نباشد و به هر حال تشکر می‌کنم.

چکناواریان در ادامه گفت: این اپرا در پنج صحنه است و ۹۵ درصد آن بر اساس اشعار مولانا نوشته شده و باقی آن دربارهٔ مولوی و خانواده‌اش است که داستان بسیار رمانتیک و زیبایی است. من مدت بسیاری روی این اپرا کار کرده‌ام و می‌خواهم آن را به دکتر موحد و دکتر ایوبی تقدیم کنم.

 در ادامه با حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدعلی موحد، غلامحسین امیرخانی و حجت‌الله ایوبی رییس موسسه فرهنگی اکو، لوریس چکناواریان از پارتیتور اپرای شمس تبریزی رونمایی کرد.

او هنگام تقدیم کردن اپرای شمس تبریزی به محمدعلی موحد دست او را بوسید و سپس گفت: امیدوارم این اپرا در طول زندگی من اجرا شود و شما هم باشید و این اپرا را به اتفاق اجرا کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، چکناواریان عنوان کرد: سخت‌ترین و طولانی‌ترین رشته دنیا موسیقی است. باید از هفت سالگی آغاز کنی به کار کردن تا در ۲۴ سالگی بتوانی وارد ارکستر شوی و شاید در ۴۰ سالگی به جایی برسی. الفبای موسیقی نت است و میلیاردها نت وجود دارد که امکان ندارد یاد بگیری، یاد گرفتنش بسیار دشوار است.

در ادامه چکناواریان و گروه ارکستر، سه قطعه دیگر اجرا کردند.

پس از اجرای این سه قطعه لوریس چکناواریان با اشاره به گروهش به شوخی گفت: کاش من هم مثل اینها جوان بودم و می‌نشستم اجرا می‌کردم و یک نفر دیگر رهبر ارکستر بود.

او در پایان اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله حمایت شود تا موسیقی‌ها، نمایش‌ها و هنرهای بزرگ در این تالار برگزار شود.

منبع: ایسنا


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. جلال:

    سلام
    دوستان گرامی باورتان بشود یا نه کسی که این متن را براتون ارسال میکند همان شخص شمس تبریزی است .باور کنید که نه برهان الدین ترمذی و نه حسام الدین و نه صلاح الدین و نه شمس ملک داد تبریزی هیچ کدوم در ارتباط با مولانای عزیز من نبودند.عزیزان شمس تبریزی در مطالب مولانا همان خورشید ترک زبان حافظ گرامی است و نیز اگر دقت کنید شمس تبریزی در مطالب جناب محمد پیامبر اعراب به این گونه معرفی شده است ( شمس الذی یخفی السحاب نهارا)
    اسم اصلی شمس تبریزی در مطالب همه ی عزیزان اشاره شده ولی عزیزان کمتری دقت نموده اند (این شمس جلالست و جلالست و جلال امروز وصالست و وصالست و وصال ).
    باشد که با بی لطفی یا کم لطفی عزیزان مواجه نشود

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.