چگونه از شر استرس های شب امتحان خلاص شوید…

Esteres shab emtahan چگونه از شر استرس های شب امتحان خلاص شوید...

به طور طبیعی هنگامی که دانش آموز درس را آن طور که باید مطالعه نکرده باشد, هنگام امتحان به عنوان یک مکانیسم دفاعی دچار اضطراب می شود!

ترس هایی از قبیل اینکه امتحان را خراب می کنم, نمره ای که می خواهم نمی گیرم و … که این ترس منطقی و طبیعی است. چون اگر دانش آموز در مطالعه درس کاهلی کرده باشد طبیعتا نگران نمره خواهد بود.

اما نوعی از اضطراب وجود دارد که به صورت یک نوع ترس مرضی و اختلال شناخته می شود. در این شرایط هرچقدر هم که دانش آموز برای امتحان آماده باشد از ترس اینکه مبادا نمره اش کم شود باز دچار همان اضطراب هایی می شود که وقتی درس نخوانده باشد سراغش می آیند. با اینکه او درس را خوانده, آماده است و می داند همان قدر که باید و حتی بیشتر مطالعه کرده, اما باز موقع امتحان تپش قلب می گیرد, دهانش خشک می شود, عرق می کند, بدنش سرد یا داغ می شود و نهایتا احساس می کند هرآنچه که مطالعه کرده فراموش کرده است. این نوع اختلال غیرطبیعی است و احتیاج به درمان دارد.

راهکارهایی برای بهتر کردن مطالعه

مراحل زیر را به فرزندتان بیاموزید تا با مطالعه بهتر درس هایش از استرس و اضطرابش کاسته شود:
-اولین کار این است که دانش آموز درس را کامل خوانده باشد. برخی از دانش آموزان هنگام مطالعه تمرکز کافی ندارند. معمولا این افراد همان هایی هستند که وسواس مطالعه دارند؛ یعنی ممکن است یک فرد صفحه ای را که باید در عرض پنج دقیقه مطالعه کند, یک ساعت مطالعه آن را طول دهد و باز احساس کند هر چقدر می خواند پیش نمی رود.
-به فرزندتان بیاموزید که هنگام مطالعه خلاصه نویسی کند. به او بگویید: تصور کن مثلا می خواهی به نقطه ای در کره زمین برسی؛ ابتدا با ماهواره, خوب کل زمین را, بعد یک کشور را, بعد یک شهر را و بعد منطقه ای از آن شهر را که می خواهی, رصد می کنی, یعنی از کل به جز پیش می روی.
به این ترتیب با ذکر این مثال به دانش آموز یاد بدهید که ابتدا یک دور سر فصل ها را مطالعه کند, بعد یک دور روزنامه وار کتاب را ورق بزند و چند خط اول هرفصل را مطالعه کند. پس از آن کمی روی محتوای فصل های کتاب دقیق شود و با سبک نوشتاری کتاب آشنا شود؛ به طور مثال ببیند آیا در نگارش کتاب, آخر فصل ها به صورت سوال دوره شده است یا خلاصه. کدام فصل ها به نظر سخت تر می رسد کدام آسان تر و… .
-بعد از این مراحل هنگامی که دانش آموز در حال حفظ کردن مطالب است به چشم یک طراح سوال مطالعه کند و قسمت هایی از کتاب را که احساس می کند مهم تر یا سخت تر است با قلم و کلمات خودش یادداشت کند. به فرزندتان یاد بدهید که نه حفظیات بلکه آن چیزی را که از درس ها فهمیده روی کاغذ بیاورد.
-در مرحله بعدی دانش آموز باید یادداشت هایش را مطالعه کند و شب امتحان آن چندین صفحه یادداشت را به صفحات کمتری کاهش دهد. طبیعتا خواندن چند صفحه خلاصه شده در شب امتحان راحت تر از خواندن یک کتاب است.

عدم تمرکز هنگام مطالعه

برای اینکه فرزندتان هنگام مطالعه بتواند تمرکز کند, نکات زیر را به او یادآوری کنید و شرایط لازم را فراهم سازید:
-برای اینکه دانش آموز موقع مطالعه تمرکز داشته باشد باید انگشت خود را روی کلمات راه ببرد. یعنی همزمان که چشم روی کلمات حرکت می کند انگشتش را هم روی خطوط حرکت دهد. خوب است یک برگه کنار دست خود قرار دهد و تمام افکار مزاحم غیر از درس را که مانع مطالعه اش می شود, درآن بنویسد؛ عین همان افکار و بدون سانسور و بعد آن را دور بریزد.
– یکی دیگر از عواملی که باعث عدم تمرکز می شود گوشی های تلفن همراه است. هنگام درس خواندن باید تلفن همراه خاموش باشد تا دانش آموز بتواند حواسش را جمع کند.
-هنگام مطالعه ترجیحا پشت یک میز خلوت بنشیند و فقط کتاب هایی را که قرار است بخواند روی آن قرار دهد.
-نور محل مطالعه باید مخلوطی از نوز زرد و سفید باشد.
-خانواده باید رد فصل امتحان شرایط خانه را برای درس خواندن بچه ها فراهم کنند. رفت و آمدها و مهمانی ها کم شود, سر و صدا و بحث و جدال نباشد و فضایی آرام و بدون استرس در خانه حاکم شود.

تغذیه و خواب

تغذیه فرزندتان را در ایام امتحان بیشتر کنترل کنید:
-قبل از خواب از مصرف مواد انرژی زا مانند خرما, کاکائو و شیرینی پرهیز شود.
-بهتر است از لبنیاتی مانند شیر, دوغ و ماست استفاده شود. این مواد تا حدی از میزان اضطراب دانش آموز کاسته و منجر به خوابی آرام و راحت می شود.

قبل از جلسه امتحان

اضطراب را همانند دیگر احساسات طبیعی نباید انکار کرد. چراکه از مکانیسم های دفاعی بدن است. بهترین کار این است که دانش آموز با این احساس خود کنار بیاید و بداند که این احساس طبیعی است.
دانش آموز باید درس مربوطه را خوانده باشد و با خود, این جملات را مرتب تکرار کند: «من میدانم به اندازه کافی مطالعه کرده ام و نسبت به خیلی ها آماده تر هستم, من می دانم که خیلی از سوال ها را جواب می دهم و هرچه را که لازم بوده خوانده ام.»
این جملات دقیقا برعکس افکار اضطرابی هستند و به محض اینکه افمار اضطرابی به سراغ دانش آموز آمد, بهتر است این جملات مثبت را زمزمه کند.

هنگام امتحان

شما سر جلسه امتحان همراه فرزندتان نیستید اما قبل از امتحان شرایط زیر را با او تمرین کنید تا سر جلسه آنها را برای خود تکرار و خودش را آرام کند:
-هنگام برگزاری آزمون و زمانی که برگه ها درحال توزیع است بهتر است دانش آموز چشمش را ببندد و یک فضای لذت بخش را که قبلا تجربه کرده مجسم کند. قبل از امتحان با فرزندتان حرف بزنید و این فضا را با او تمرین کنید؛ مثلا خاطره یک مسافرت شیرین یا یک پارک زیبا را با فرزندتان یادآوری کنید.
-بعد از آن سه الی پنج تنفس شکمی انجام دهد. موقع تنفس فقط به جریان هوا و اکسیژنی که وارد ریه ها می شود فکر کند. این کار میزان اضطراب را به شدت کاهش می دهد. تپش قلب را کمتر می کند و حالت فراموشی را که به علت اضطراب ایجاد می شود از بین می برد.
-اگر فرزندتان با تمام این توصیه ها نتواند بر اضطراب خود غلبه کند, بهتر است او را نزد مشاور ببرید تا با جلسات روان درمانی اضطراب او درمان شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.