چگونه حافظه را تقویت کنیم

جام جم آنلاین: حافظه، توانایی مغز برای نگهداری و یادآوری مطالب است. حافظه و یادگیری، ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند؛ به‌طوری‌که اگر حافظه، یعنی توانایی نگهداری وجود نداشته باشد، یادگیری مطالب جدید بسختی صورت می‌پذیرد.

در واقع یادگیری، کار بخشی از مغز و یادآوری، کار حافظه است و یادگیری هیچ‌گاه دلیل بر یادآوری نیست.

قبل از این‌که فنون تقویت حافظه را توضیح دهیم، لازم است با انواع حافظه آشنا شوید:

حافظه حسی: اطلاعات محیطی که توسط گیرنده‌های حسی دریافت می‌شود، در ابتدا وارد حافظه حسی می‌شود و اگر مورد دقت یا توجه قرار گیرد، وارد حافظه کوتاه‌مدت می‌شود؛ حافظه حسی، نخستین مرحله یادگیری و به یادسپاری اطلاعات است. گنجایش این حافظه، تقریباً نامحدود است، ولی مدت زمان ذخیره‌سازی اطلاعات، بسیار کوتاه و از یک ثانیه هم تجاوز نمی‌کند.

حافظه کوتاه‌مدت: در حافظه کوتاه‌مدت، اطلاعات به صورت رمز درمی‌آید؛ مثل الگوهای تصویری یا صوتی. عمر اطلاعات در حافظه کوتاه‌مدت حدود سه ثانیه است و در صورت عدم تکرار، پس از این زمان فراموش می‌شوند. حافظه کوتاه‌مدت، علاوه بر محدویت زمان، دارای محدودیت در گنجایش هم هست. متخصصان، گنجایش حافظه کوتاه‌مدت را ماده اطلاعاتی برآورد می‌کنند؛ یعنی برخی از افراد ۹ ماده و برخی پنج ماده اطلاعاتی را در حافظه کوتاه‌مدت خود نگهداری می‌کنند.

حافظه بلند‌مدت: هدف ما از تقویت حافظه، تقویت حافظه بلندمدت است. بیشتر اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه‌مدت، از این حافظه حذف می‌شود و بخش کوچکی از آن وارد حافظه بلندمدت می‌شود. انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت، نیازمند زمان و کوشش هوشیارانه است. تکرار و توجه به مطالب موجود در حافظه کوتاه‌مدت، منجر به انتقال آنها به حافظه بلندمدت می‌شود.

چند تمرین برای افزایش حافظه:

۱٫ به ویترین مغازه‌ها نگاه کنید و زمانی که به خانه رسیدید، چیدمان آنها را در ذهن خود تجسم کنید.

۲٫ یک شخص را سریعا نگاه کنید، سپس چشم‌های خود را بسته و در ذهن خود جزئیات چهره، قامت و لباس وی را مجسم کنید. سعی کنید خیلی دقیق این خصوصیات را تجسم کنید، مثل فرم‌بینی، لب، رنگ لباس و…

۳٫ به عکس‌ها و تصاویری که از مناظر و چشم‌اندازها تهیه شده است، در مدت زمان معینی نگاه کرده سپس چشم‌های خود را ببندید و جزئیات این تصاویر را به خاطر بیاورید.

محمد ذاکری – مشاور تحصیلی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.