چگونه یک HomeGroup را مدیریت کنیم

جام جم آنلاین: در شماره گذشته درباره‌ نحوه راه‌اندازی یک HomeGroup و چگونگی اتصال یا لغو اتصال سیستم‌ها به آن و نیز برخی از تنظیمات آن صحبت کردیم. در این شماره تنظیمات پیشرفته مربوط به این قسمت را بررسی خواهیم کرد.

پس از این‌که یک سیستم را به HomeGroup متصل کردید، در پنجره Network and Sharing Center مقابل گزینه HomeGroup عبارت Joined را مشاهده خواهید کرد.

می‌توانید از این روش برای بررسی این‌که سیستم‌تان به HomeGroup متصل است یا خیر، استفاده کنید. با کلیک روی گزینه Joined به پنجره تنظیمات HomeGroup هدایت خواهید شد که برخی گزینه‌های آن در شماره قبل بررسی شد.

روی گزینه Change advanced sharing settings کلیک کنید تا پنجره تنظیمات پیشرفته به‌ اشتراک‌گذاری در Network Locationهای مختلف باز شود (این گزینه را در پنل سمت چپ پنجره اصلی هم در اختیار دارید).

همان‌طور که در این پنجره مشاهده می‌کنید، دو دسته‌بندی برای تنظیمات وجود دارد؛ یکی برای Home و Work و دیگری برای Public.

روی فلشی که در سمت راست گزینه Home or Work می‌بینید کلیک کنید تا گزینه‌های مختلف مربوط به آن گشوده شود.

Network discovery: همان‌طور که در شماره قبل عنوان شد، هنگامی که این قابلیت فعال باشد، شما می‌توانید رایانه‌ها و دیگر ابزار (Device)‌های موجود در شبکه را مشاهده کنید.

همچنین سیستم شما نیز برای دیگر رایانه‌های موجود در شبکه قابل رویت (Visible) خواهد بود.

در HomeGroup این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال است که می‌توانید از این طریق آن‌را غیرفعال کنید؛ اگرچه این کار اصلا توصیه نمی‌شود!

File and printer sharing: در صورت فعال‌بودن این گزینه، دیگر کاربران متصل به شبکه می‌توانند فایل‌ها و پرینترهای به اشتراک‌گذاشته شده توسط شما را در صورتی که دسترسی (permission) لازم به آن‌را داشته باشند، ببینند.

Public folder sharing: برای درک مفهوم Public folder یک پنجره Windows explorer را باز کرده و از پنل سمت راست، یکی از Library‌های موجود را گسترش دهید.

همان‌طور که می‌بینید، مثلا برای Picture دو زیرمجموعه My Pictures و Public pictures را در اختیار دارید.

در تمام  Libraryها مشابه این فولدرها را که عبارت Public در آنها وجود دارد، مشاهده می‌کنید.

مجموعه این پوشه‌ها Public folders را تشکیل می‌دهد که در شبکه‌هایی همچون HomeGroup به صورت پیش‌فرض برای دیگر کاربران متصل به شبکه قابل مشاهده و دسترسی است.

در یک HomeGroup برای به اشتراک گذاشتن یک File یا پوشه، کافی است آن را در یکی از Public folderها کپی کنید تا دیگر کاربران بتوانند آن را ببینند.

اگر مایل به فعال‌بودن این گزینه نیستید، می‌توانید با انتخاب گزینه Turn off public folder sharing را غیرفعال کنید.

ـ درباره Media streaming در شماره بعدی صحبت خواهیم کرد.

File sharing connections: ویندوز ۷ برای به‌اشتراک‌گذاری منابع از متد ۱۲۸-bit برای رمزگذاری (Encryption) استفاده می‌کند که این متد تا زمانی که از سیستم‌‌های‌‌عامل‌ ۷، ۲۰۰۸ و… استفاده می‌کنید محیط امنی را برایتان فراهم می‌کند.

اما اگر یکی از Deviceهای موجود در شبکه از این متد رمزگذاری پشتیبانی نکند، باید گزینه or 56-bit encryption را در حالت انتخاب قرار دهید.

Password protected sharing: هنگامی که این گزینه فعال باشد، فقط افرادی که یک حساب کاربری معتبر روی سیستم‌تان داشته باشند می‌توانند فایل‌ها یا پرینترهای به‌اشتراک‌ گذاشته شده توسط شما را مشاهده کنند.

البته اگر روی تمامی سیستم‌های HomeGroup یک حساب کاربری یکسان وجود داشته باشد، دسترسی به منابع به اشتراک گذاشته شده توسط یک کاربر، برای دیگران نیز بدون وارد‌کردن مجدد User و Password امکان‌پذیر است؛ در غیر این صورت برای این‌که تمامی افراد متصل به شبکه، صرف‌نظر از داشتن یک حساب‌کاربری معتبر روی سیستم‌ مقصد بتوانند به منابع به‌اشتراک گذاشته شده دسترسی پیدا کنند، کافی است گزینه Turn off password protected sharing را در حالت انتخاب قرار دهید.

HomeGroup connections: این گزینه را می‌توان با گزینه قبل به صورت ترکیبی  به کار برد! هنگامی که از HomeGroup استفاده می‌کنید به صورت پیش‌فرض خود ویندوز مدیریت حساب‌های کاربری برای دسترسی به منابع Share شده را عهده‌دار می‌شود.

اما اگر تمایل دارید هنگام دسترسی به این منابع، کاربران ملزم به وارد‌کردن User و Password معتبر باشند، ‌باید Use user accounts and passwords را برای این گزینه در حالت انتخاب قرار دهید.

تمامی این موارد غیر از گزینه آخر برای گروه public نیز قابل تنظیم است که پس از تغییر Network Location بهتر است حتما آنها را بررسی کنید.

ذکر این نکته لازم است که شما می‌توانید Network Locationها را با یکدیگر ادغام (Merge) یا یکی از آنها را حذف کنید.

برای این منظور در پنجره Network and Sharing Center روی آیکون Network Location موجود کلیک کنید تا پنجره Set Network Properties باز شود. دقت کنید تنها با کلیک روی آیکون، این پنجره باز می‌شود! در این پنجره علاوه بر این‌که می‌توانید نام و آیکون Network Location را تغییر دهید، می‌توانید با کلیک روی گزینه Merge or delete network location، آنها را با هم ادغام یا یکی از آنها را حذف کنید.

توجه داشته باشید اگر تنظیمات یک Network Location را تغییر داده باشید، نمی‌توانید آن‌ را در Merge شرکت دهید. علاوه بر این نت‌ورک لوکیشنی را که در حال حاضر در حال استفاده است نمی‌توانید حذف کنید.

بدانید برای Network Locationهای مختلف می‌توان تنظیمات فایروال ویندوز را به صورت جداگانه تغییر داد که در شماره‌های آینده درباره آن به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

چگونگی به‌اشتراک‌گذاری فایل در یک HomeGroup

همان‌طور که پیش از این عنوان شد، شاید ساده‌ترین راه به اشتراک‌گذاشتن فایل‌ها در یک HomeGroup، کپی‌کردن آنها در یکی از Public folderها باشد؛ اما استفاده از این روش برای فایل‌ها و پوشه‌های حجیم چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد.

راه‌حل ساده دیگر آن است که پس از کلیک روی فایل موردنظر از نوار بالای پنجره Windows explorer، روی منوی کشویی Share with کلیک کنید.

اگر می‌خواهید دیگر کاربران متصل به شبکه فقط امکان مشاهده فایل موردنظرتان را داشته باشند و نتوانند آن را ویرایش یا حذف کنند، ‌باید گزینه (Homegroup (Read را انتخاب کنید.

اما اگر می‌خواهید دیگر کاربران امکان ویرایش و حذف فایل به اشتراک‌گذاشته شده را هم داشته باشند، کافی است روی گزینه (Homegroup (Read/Write کلیک کنید.

همچنین برای این‌که فایل‌ها را از حالت Share خارج کنید، می‌توانید پس از Select‌کردن آنها، گزینه Nobody را انتخاب کنید.

با کلیک روی گزینه Specific people، ویزارد File sharing گشوده می‌شود؛ اما در این قسمت تنها می‌توانید حساب‌های کاربری موجود روی سیستم خودتان را مشاهده و تنها به یک یا چند تای آنها دسترسی موردنظرتان را اعمال کنید.

برای این‌که بتوانید در محیط Workgroup از این قسمت بهره ببرید، ‌باید از Online ID استفاده کنید که توضیح آن در این مجال نمی‌گنجد.

محمدسعید نمازی
منبع: support.microsoft.com


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.