کابینه جدید مصر تکنوکرات است

صباح زنگنه در گفتگو با خبرآنلاین

زهرا خدایی
کابینۀ جدید مصر چند روزی است که کار خود را آغاز کرده است. از زمان انتخاب هشام قندیل، نخست وزیر مرسی و جوان ترین سیاستمدار مصر تفاسیر و انتقاداتی نسبت به رییس جمهور و عمل به وعده های انتخاباتی او شنیده می شود. مرسی که تا پیش از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور وعده داده بود فردی بی طرف را به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهد کرد، امروز نخست وزیری از هم حزبی های خود را برگزیده و همین مسئله انتقاداتی را متوجه رییس جمهور و انتخاب او کرده است. اما حضور کمرنگ اخوان المسلمین در کابینۀ جدید توانست اندکی راه را بر انتقادات ببندد و امروز نگرانی مصریها که چشم به آبادانی کشور دوخته اند، عدم اطمینان نسبت به توانایی و کفایت کابینه ای است که قرار است کشور را از بحران اقتصادی نجات دهد. خبرآنلاین در گفتگویی با صباح زنگنه، نمایندۀ اسبق کشورمان در سازمان همکاریهای اسلامی و رییس اتاق بازرگانی ایران و مصر ترکیب و ساختار دولت جدید مصر را مورد بررسی قرار داده است که در ذیل می خوانید.
ترکیب کابینۀ جدید مصر را چگونه ارزیابی می کنید؟
مرسی میان چند محدوز مجبور به انتخاب نخست وزیر و وزراء شد. نخست وزیر انتخابی به رغم جوان بودن، در کابینه های عصام شرف و کمال جنزوری عضویت داشته و در تخصص خود تحصیلات عالیه دارد. بنابراین هم از نظر تحصیلات و هم از نظر تجربه نسبتاً گزینۀ مناسبی است و می تواند فعالیت کند. به لحاظ مذهبی او جزء نیروهای مذهبی و اسلامی محسوب می شود گرچه جزء اخوانی ها نیست.
ترکیب کابینه نیز به نوعی مرکب از نیروهای وابسته به رژیم قبلی و همچنین نیروهای جدید است. تعدادی از وزارتخانه های اصلی همچنان در دست همان نیروها باقی خواهد ماند، مانند وزارت دفاع که ریاست و فرماندهی نیروهای مسلح را طنطاوی بر عهده دارد و دربارۀ وزارت دارایی نیز وضعیت به همین منوال است. در واقع وزارتخانه های اصلی از نیروهای قبلی هستند و شاید نیمی از وزیران نیز همین گرایش را داشته باشند، گرچه قندیل تلاش کرده افرادی را انتخاب کند که جنبۀ تکنوکراتی آنها بیشتر از گرایش های سیاسی آنان تجلی پیدا کند.
مرسی و قندیل تلاش کرده اند حداقل ها را نگه دارند و براساس سیاست تغییر تدریجی کار را پیش ببرند تا احتمالاً بتوانند در مرحلۀ بعدی تغییراتی در سطح رسانه ها، رادیو و تلویزیون و مطبوعات دولتی به وجود آورد و گروههای متعادلی که ضد حکومت مرسی نباشند را انتخاب کنند.
چرا قبطی ها و انقلابیون در کابینۀ قندیل غایب بودند؟ از سویی حضور کمرنگ اخوان المسلمین در وزارتخانه ها نیز در خور تأمل بود.
بله. اخوانی ها تعداد بسیار اندکی از وزارتخانه ها را در دست دارند. از قبطی ها نیز تنها یک نفر وجود دارد اما قبطی ها انتظار داشتند، معاونت رییس جمهوری و یا مقاماتی در این سطح به آنها داده شود. در خصوص جوانان انقلابی نیز مطالبه ای در این زمینه وجود نداشت. این نیروها می توانند به عنوان مکمل و حاضر در صحنه خودنمایی کنند.
ارزیابی شما نسبت به انتخاب مجدد طنطاوی چیست؟
طنطاوی جزء نیروهای ارشد نظامیان است و اگرچه شخصاً شاید قدرت فعالیت و تصمیم گیری آنچنانی نداشته باشد اما به عنوان ارشد نیروهای نظامی مورد احترام است و قطعاً ایشان هم به صورت انفرادی تصمیم نمی گیرد بلکه نمایندۀ تشکیلات نظامیان خواهد بود. حفظ رابطه بین نیروهای اخوان و نیروهای نظامی هم بنا به تشخیص و تدبیر آقای مرسی برای عبور از این مرحله ضروری است و بدون این همکاری شاید اجازۀ حضور در صحنۀ فعالیت رسمی دولتی پیدا نمی کردند.
گفته می شود سلفی های حزب نور به دلیل عدم دریافت پیشنهاد برای حضور در کابینه، ناراضی بودند.
گرایش کابینۀ قندیل تکنوکراتی است. هنوز چهرۀ شاخصی در میان سلفی ها در رشته های اجرایی وجود ندارد که دولت بتواند بر روی آنها سرمایه گذاری کند.
موفقیت کابینۀ جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟
کابینۀ فعلی را کابینۀ انتقالی و حداقلی می دانم و در همین حدود باید از آن انتظار داشت. کابینه ای که نمایندۀ حداقل توقع و انتظار انقلابیون و اخوانی ها در گرفتن امکانات و اختیارات در حاکمیت خواهد بود.
۴۹۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.