کارنامه سلامت برای دانشجویان جدید صادر می‌شود

رئیس مرکز مشاوره وزارت علوم:

آموزش > عالی
رئیس مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از چکاب رایگان وضعیت سلامت روان و جسم دانشجویان جدید کارشناسی و کارشناسی ارشد جهت پیگیری وضعیت دانشجویان در قالب کارنامه سلامت روان وجسم در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

دکتر یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دانشجویان جدید کارشناسی و کارشناسی ارشد در ابتدای ورود خود پالایش جسمی و روانی می‌شوند، تصریح کرد: براین اساس در بحث کارنامه سلامت جسم دانشجویی، وضعیت جسمانی دانشجویان از طریق معاینات قد، وزن و فشار خون، بینایی و دهان و دندان بررسی خواهد شد.

وی افزود: همچنین در بحث سلامت روان پرسشنامه‌ای با بیش از ۱۰۰ سوال جهت بررسی وضعیت سلامت روان دانشجو تهیه شده است که در این راستا ابعاد مثبت و منفی سلامت روان دانشجو مشخص می‌شود و نتایج این کارنامه در اختیار وی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در بحث سلامت روان، آیتم‌هایی همچون میزان شادی، احساس خودکارآمدی، اعتماد به نفس، میزان اضطراب، افسردگی تحصیلی، بی‌خوابی و دیگر موارد مشخص می‌شود. همچنین از طریق این تست‌ها مدل شخصیتی نیز قابل تعیین است.

رییس مرکز مشاوره وزارت علوم ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که در این پرسشنامه به دست می‌آید، اگر دانشجویی نیازمند مشاوره باشد، از آنها جهت راهنمایی در مراکز مشاوره دعوت به عمل می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: جامعه هدف در کارنامه سلامت روان و جسم دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد موسسات آموزش عالی دولتی به غیر از پیام‌نور و جامع علمی کاربردی است و مابقی دانشگاه‌ها نیز در صورتی که مراکز مشاوره و بهداشت داشته باشند می‌توانند کارنامه سلامت را اجرایی کنند. همچنین واحدهای فنی‌و حرفه‌ای و غیرانتفاعی نیز که مراکز مشاوره‌‌ای دارند می‌توانند از امسال کارنامه روان را اجرا کنند.

رییس مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این کارنامه یک چکاب فردی جهت پیگیری دانشجو از وضعیت خود است و در واقع یک چکاب رایگانی است که اطلاعات آن در اختیار دانشجو قرار خواهد گرفت.

یعقوبی با بیان اینکه سال گذشته برای بیش از ۷۰ هزار دانشجو کارنامه سلامت روان صادر شد، گفت: این کارنامه در بیش از ۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی اجرایی شد. بحث کارنامه روان از سال ۸۶ به صورت کشوری و ملی در حال اجرایی است و سال‌های قبل آن نیز به صورت پراکنده انجام می‌گرفت.

وی در ادامه اعلام کرد: علاوه بربحث کارنامه سلامت روان، مجموعه انتشاراتی به صورت کتاب و سی‌دی در هنگام ثبت‌نام در اختیار دانشجویان جدیدالورود قرار می‌گیرد تا سازگاری بهتری با زندگی دانشجویی داشته باشند.

وی با اشاره به ویژه‌نامه پیام مشاور، گفت: این ویژه‌نامه در ابتدای ورود در اختیار دانشجویان خوابگاهی قرار می‌گیرد که دانشجویان را در شرایط دوری از خانواده، غم غربت ودیگر مسائل این حوزه راهنمایی کند.

وی در ادامه با اشاره به کتابی در زمینه راهنمایی برای سازگاری با زندگی دانشجویی، گفت: در این کتاب نیز راهنمایی‌هایی در زمینه نحوه درس خواندن در دانشگاه، مدیریت بحث اقتصادی، مدیریت زندگی دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

رییس مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: کتاب زندگی سالم دانشجویی نیز از دیگر مجموعه کتبی است که جهت سالم زندگی کردن دانشجو در اختیار وی قرار می‌گیرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.