کارگردان سرشناس سینمای مستند و تجربی درگذشت + عکس

به گزارش خبرآنلاین، کریس مارکر فیلمساز، عکاس و مقاله‌نویس بود و تاثیر عمیقی بر سینمای مدرن علمی تخیلی گذاشت.

او در خانواده‌ای مسیحی با نام کریستین فرانسوا بوش ویل نو به دنیا آمد و در تمام زندگی‌اش هاله‌ای از ابهام اطراف خودش خلق کرد. او که به ندرت مصاحبه می‌کرد این ابهام و معما را وارد دنیای فیلمسازی خودش کرد.

 

حتی درمورد محل تولد مارکر نیز قطعیتی وجود ندارد. برخی می‌گویند در نویی سور سن در شمال غرب پاریس به دنیا آمده و برخی منابع محل تولد او را مغولستان ذکر کرده‌اند. او پس از جنگ و آموختن از ژان پل سارتر در پاریس با نوشتن مقالاتی برای مجله معتبر کایه‌دوسینما و همچنین انتشار شعر و رمان و البته مقاله به شهرت رسید و پس از آن به فیلمسازی مستند روی آورد.

 

فیلم‌های مارکر هوشمندانه و تفکربرانگیز هستند و ویژگی اصلی آن‌ها تجربی بودنشان است، تجربی هم از نظر مضمون و هم از نظر فرم. عجیب هم نیست که ژان-لوک گدار از جمله افرادی است که بسیار تحت تاثیر مارکر قرار گرفت.

 


نمایی از «اسکله»

 

معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر مارکر «اسکله» نام دارد که سال ۱۹۶۲ ساخته شد. این فیلم ۲۷ دقیقه‌ای ترکیبی از عکس و صدای راوی است و در آن کابوسی ضدآرمان‌شهری تصویر می‌شود که بعدها تخیل کارگردانی چون تری گیلیام را در زمان ساختن فیلم «۱۲ میمون» در سال ۱۹۹۵ تحریک کرد. گفته می‌شود «اسکله» بر ریچارد کلی و دانکن جونز نیز تاثیر عمیقی گذاشته است.

 

ماجرای «اسکله» در فرودگاه اورلی پس از یک حمله اتمی می‌گذرد و داستان زندانی بدون نام است که در زمان پس و پیش می‌رود.

 

دیگر فیلم مهم مارکر «بی آفتاب» نام دارد که سال ۱۹۸۳ ساخته شد و ترکیبی از مواد خام داستانی و مستند است و نتیجه فیلمی مقاله‌ای است درمورد حافظه و تاریخ. بودجه این فیلم آن‌قدر کم بود که مارکر حاشیه صوتی فیلم را روی نوار کاست ضبط کرد.

 


نمای معروف «اسکله»

 

مارکر در سال‌های بعد با روی باز به استقبال فناوری دیجیتال رفت و از آن برای چیدمان‌های چندرسانه‌ای در موزه هنرهای معاصر نیویورک استفاده کرد، «سطح ۵» (۱۹۹۶) و «ناحافظه» (۱۹۹۸) برخی از این چیدمان‌ها هستند.

 

مارکر تا زمانی که سینما وجود داشته باشد به عنوان یکی از بزرگان تجربه‌گرایی و یکی از خلاق‌ترین فیلمسازان در خاطره‌ها می‌ماند. آلن رنه، کارگردان بزرگ فرانسوی فیلم «هیروشیما، عشق من» و «سال گذشته در مارین باد» سال ۱۹۵۵ فیلم «شب و مه» را ساخت. کریس مارکر در این فیلم دستیار رنه بود. رنه در توصیف مارکر گفته بود: «او نمونه تمام عیار انسان قرن بیست و یکم است.»

 

امپایر / ۳۰ ژوئیه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.