کارگردان فیلم «دزدان خیابان جردن»: وسط فیلمبرداری بازیگر را گم کردیم

۱۰م اسفند ،

بهناز شیربانی: جمعه شب بخشی از برنامه تلویزیونی «هفت» به نقد و بررسی فیلم سینمایی «دزدان خیابان جردن» اختصاص داشت که با حضور وحید اسلامی کارگردان، داریوش بابائیان تهیه‌کننده و محمدتقی فهیم منتقد سینما انجام شد.

در ابتدا داریوش بابائیان تهیه‌کننده در ارتباط با همکاری با اسلامی که خود منتقد سینماست و «دزدان خیابان جردن» اولین تجربه کارگردانی او در این حوزه است، گفت: «برای اولین بار نیست که به یک کارگردان اول اعتماد و او را تامین مالی می‌کنم. حمایت از فیلم‌اولی‌ها وظیفه دولت است و مدیران سینما باید به آن‌ها بیشتر توجه کنند.»

محمدتقی فهیم منتقد برنامه در ادامه گفت: «ساخت فیلم اول توسط وحید اسلامی باعث می‌شود که بسیار به او حمله نکنم و فیلمش را زیر سئوال نبرم. اما سینما بی‌رحم است و اگر فیلم‌اولی‌ها نتوانند درست حرکت کنند، سینما آن‌ها را محو خواهد کرد. به نظر من اسلامی به دنبال موج سال‌های اخیر رفته است و به اصطلاح فیلمی سوپر مارکتی ساخته و از سلیقه سطحی مردم در ساخت فیلم استفاده کرده است. تعجب می‌کنم چرا او در اولین اثرش تلاش نکرده کارنامه‌ای را رقم بزند که فیلمش در زمره آثار خوب سینمای ایران باشد.»

او ادامه داد: «”دزدان خیابان جردن” فیلمی نیست که از وحید اسلامی انتظار می‌رفت. تعجب می‌کنم او این فیلم را ساخت.»

اسلامی کارگردان این فیلم سینمایی در ادامه گفت: «منتقدان ما با یک چوب تمام آثار کمدی را می‌زنند. شاید چیزی که می‌خواستم در پس‌زمینه به آن توجه کنند، به آن توجه نشد. در این فیلم از ۱۰-۱۲ فیلم سینمایی المان و نشانه‌هایی دارد که هیچ منتقدی به آن توجه نکرد.»

بابائیان در ادامه گفت: «متاسفانه از بازیگرانی که چهره‌های محبوب مردم می باشند و در فیلم ما هم حضور دارند فیلم‌های ۹۰ دقیقه‌ای ساخته می‌شود که به حضور آن‌ها در فیلم‌های سینمایی ضرر می‌زند. من در جایی سرمایه‌گذاری کردم که سودآور باشد تا بتوانم در ادامه فیلم‌های فرهنگی بسازم. معتقدم باید به مخاطب این فیلم‌ها احترام گذاشت. مخاطب ما بالاشهری و ماهواره‌بین نیست، مخاطب این فیلم از زندگی روزمره خودش خسته است و به دنبال چند ساعت بدون دغدغه بودن است. ما موفق شدیم مخاطب را به سالن سینما بکشانیم تا چند ساعت به دور از مشکلانش باشد.»

فهیم در ادامه تاکید کرد: «اینکه تلاش کردید فیلم چندلایه بسازید را قبول دارم ، اما این حس به مخاطب هم باید منتقل شود. حرف‌های آقای بابائیان برای من ملاک نیست او به دنبال برگشت سرمایه‌اش است.»

او ادامه داد: «این فیلم به قول فراستی قبل از درام است. در بعضی از سکانس‌ها میزانسن مشخص نیست.»

اسلامی در پاسخ گفت: «حرف‌ها تو را قبول دارم ولی «ابزورد» را با این مبلغ کم نمی‌شود ساخت.»

بابائیان در ادامه صحبت‌های آن‌ها گفت: «دغدغه من سینمای کودک و نوجوان بوده و هست. سعی کردیم بازیگران خوبی را در این فیلم دور هم جمع کنیم. متاسفانه از این اتفاقات پیش می‌آید که با یک بازیگر قرارداد می‌بندیم و امکان دارد که به دلایل مختلف نتواند با ما ادامه بدهد. این برای تهیه‌کننده و فیلمساز مشکل‌آفرین می‌شود و این اتفاق در فیلم ما هم رخ داد.»

اسلامی در ادامه افزود: «فیلم حاصل شرایطی بود که قصه را تغیر داد. ما اواسط کار بازیگر را گم کردیم. بازیگر ما مریض شد. روز پانزدهم فیلمبرداری وسائل صحنه را بردند و بعضی جا‌ها مجبور شدیم که کلوزآپ بازیگران را بگیریم. متاسفانه من سابقه دستیاری ندارم و شاید همین سبب شد تجربه کافی نداشته باشم.» 

بابائیان در ادامه خاطر نشان کرد: «کارگردان فیلم‌اولی که فیلم کمدی می‌سازد، لطمه بسیاری می‌بیند. اگر کارگردان قدیمی‌تر باشد جواب بهتری از ساخت آثار کمدی می‌گیرد.»

اسلامی در پایان گفت: «آقای فهیم من در مقابل تو نیستم و معتقدم که فیلم آن‌طور که باید در نیامده است. شاید دانشم کم بوده و با انتقادهای تو موافقم. امیدوارم که دیگر شرمنده شما نشوم و فیلم بعدی را فاخر بسازم.»

رضا شفیعی جم، فتحعلی اویسی، ارژنگ امیرفضلی، حدیث فولادوند، رابعه اسکویی، آرام جعفری، محمد شیری، سید رضا حسینی، محمدرضا اسماعیلی، نسیم فطرت، امیر رضا زرین‌بخش و… در «دزدان خیابان جردن» بازی می‌کنند. داستان دربارهٔ دو دزد خرده‌پا است که سعی می کنند دست به کار بزرگی بزنند.
 

۵۸۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.