کاشت موفقیت آمیز مواد زیستی برای ترمیم غضروف زانو

۲۶م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، ماده زیستی هیدروژل طی تحقیقات انجام شده در جراحی استاندارد میکروفراکچر در داخل زانو قرار گرفت که در آن حفره های کوچکی در استخوان نزدیک غضروف صدمه دیده ایجاد می گردد. این حفره ها شبیه سلولهای بنیادین خود بیمار است که از مغز استخوان خارج می آید و سبب رشد غضروف روی استخوان می گردد.

نتایج این تحقیقات که در مجله علم پزشکی انتقالی انتشار یافته اثباتی برای این مفهوم است که راه برای انجام آزمایشهای بزرگتر با هیدروژل باز شده و تأثیر و ایمنی آن برای محققان اثبات شده است.

دکتر جنیفر الیسف مدیر مرکز مهندسی بافت انتقالی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت: بررسی مقدماتی ما نشان می دهد که کاشت این مواد در زانو در بیماران به همان خوبی انجام می گردد که در آزمایشگاه ملاحظه شده است، بنابراین امیدواریم که فرآیند به بخش ثابتی از درمان و بهبود زانو تبدیل شود.

صدمه به غضروفها که مواد ارتجاعی که در گوش و بینی نیز وجود دارد و در سطح مفاصل قرار گرفته تا آنها بتوانند به سادگی حرکت کنند به واسطه آسیب دیدگی ، بیماری یا ژنهای معیوب ایجاد می گردد.

میکروفراکچر یک مراقبت استاندارد از ترمیم غضروف است اما به سبب حفره هایی که در غضروف به واسطه آسیب دیدگی ایجاد می گردد شبیه سازی غضروف تازه یا رشد غضروف با دشواری صورت می گیرد.

محققان مهندسی بافت از جمله الیسف این نظریه را ارائه دادند که سلولهای بنیادین خاص این منطقه نیازمند یک بست مغذی می باشند که روی آن رشد کنند اما ثابت شدن ارزش بالینی هیدروژل مدت زمان طولانی زمان برد. این گروه تحقیقاتی با بررسی مواد مختلف یک نوع هیدروژل نوید بخش و یک نوع چسب تولید کردند که می تواند آن را به استخوان بچسباند.

پس از انجام این آزمایش طی چندین سال در آزمایشگاه و روی بزها با نتایج نویدبخش این گروه و همکاران جراح آنها اولین مطالعه بالینی را انجام دادند و در ۱۵ بیمار داوطلب که در غضروف زانوی آنها حفره هایی وجود داشت یک پیوند هیدروژل و  چسب همراه با رویه استاندارد میکروفراکچر صورت گرفت. برای مقایسه سه بیمار نیز تنها به روش میکروفراکچر درمان شدند.

پس از گذشت شش ماه، محققان گزارش دادند که کاشت هیدروژل در بیماران هیچ مشکلی ایجاد نکرده و اسکنهای ام آر آی نشان می دهد که بیماران درمان شده با هیدروژل تا ۸۶ درصد نقض زانوی آنها برطرف شده است درحالی که این میزان در بیمارانی که به روش میکروفراکچر ساده درمان شده بودند به ۶۴ درصد می رسد. بیمارانی که از پیوند هیدروژل استفاده کرده بودند نیز گزارش دادند که ظرف ۶ ماه درد زانوی آنها کاهش یافته است.

السیف و تیم تحقیقاتی وی در این میان تولید نسل تازه از مواد کاشتنی را آغاز کرده اند که در این مواد تازه هیدروژل و چسب در یک ماده واحد ترکیب می شوند.

سارا فرمانیان، بلنکا شرما، متیو گیبسون، سیمون آنترمان، دانیل هرزکا، جنین کوبرن و الکساندر هوی از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و برت کاسیو از بیمارستان چارلز مموریال ، نورمن مارکوس جراج استخوان و گری گولد از دانشگاه استنفورد در این تحقیق مشارکت داشتند.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.