کاهش حس چشایی از کمبود روی خبر میدهد

فروردین ۱۴۰۳

سالمندان به سبب کاهش فرایند جذب با کمبود عناصر مختلفی به خصوص آهن ،ویتامین B ۱۲ و روی مواجهه می باشند که باید با افزایش مصرف موادغذایی منابع این ویتامینها از کمبود آنها جلوگیری کنند.

دکتر زهرا عبدالهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه  وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می یابد که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی های استخوانی می شود.

بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) وتامین  ویتامین D (استفاده از نور آفتاب) افزایش می یابد.قرار گرفتن به مدت طولانی تر در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف جگر، روغن کبد ماهی برای تامین ویتامین D توصیه می شود. .

وی با بیا ن این که بر این اساس توصیه می شود زنان بالای ۵۰ سالی که تحت درمان با استروژن نیستند و همچنین همه بالغین بالای ۶۵ سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم  در روز مکمل دارویی کلسیم مصرف کنند افزود:شیر و لبنیات از منابع غنی کلسیم می باشند. در برخی اشخاص، بخصوص سالمندان به سبب ایجاد ناراحتی معده ناشی از مصرف شیر تازه، مصرف سایرغذاهای غنی از کلسیم از جمله ماست و پنیر به عنوان جایگزین شیر توصیه می شود. همچنین شیر بدون لاکتوز که اخیرا” در کشور تولید شده است، جهت مصرف اشخاصی که دستگاه گوارش آنها قادر به تحمل شیر معمولی نیست توصیه می شود.

عبدالهی عنوان کرد:با افزایش سن توانایی جذب ویتامین  B۱۲ بدن حتی در اشخاصی که عملکرد عصبی طبیعی دارند کاهش می یابد. گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ از منابع ویتامین B۱۲ می باشند.کم خونی فقر‌آهن در سالمندان نسبت به اشخاص دیگر شیوع کمتری دارد اما در افــرادی کـــه غذاهای کم انرژی مصرف می کنند شایع است.  باید توجه داشت  نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان  است و میزان توصیه شده روزانه به طور متوسط ۷  میلی گرم است . باید توجه داشت زرده تــخــم مرغ، گوشت،ماهی،جگر، حبوبات و سبزیهای برگ سبز تیره مانند جعفری ،برگ چغندر ،گشنیز و بخشهای تیره برگ از منابع آهن می باشند.

وی به نقش مهم روی در دوران سالمندی اشاره و اظهار کرد:نقش روی در بدن ترمیم بافتها و شرکت در سیستم ایمنی است. بطور کلی مصرف روی در سالمندان پایین است. بعلاوه ممکن است اشخاص مسن جذب روی کمتری نسبت به اشخاص جوانتر داشته باشند. برخی از عوامل شامل داروهایی که مصرف آنها در میــانسالان شایع است مانند مکملهای آهن و کلسیم می توانند جذب روی را مختل کرده و یا ترشح آن را در ادرار افزایش دهند واین مسئله منجر به کمبود روی در بدن شود. به همین دلیل برای این اشخاص معمولا” مکمل روی تجویز می شود.

عبدالهی تاکید کرد:جگر،گوشت،  حبوبات و غلات و مغزها(پسته ،بادام ،گردو ،فندق ) از منابع غذایی حاوی روی می باشند. برخی از علائم کمبود روی شبیه علائمی است که بطور طبیعی همزمان با سالمندی بروز می کند مانند کاهش حس چشایی و انواع درماتیت ها. اگر این علائم با کمبود روی همراه باشند سبب اصلی علائم فوق ناشناخته باقی می ماند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.