کاهش زوال مغزی با مصرف آسپرین

داده‌های به دست آمده از این آزمایشات حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، ژنتیک و استفاده از داروهای NSAIDs‌‌های دیگر و شدت فاکتورهای بروز خطر بیماری‌های قلبی – عروقی نیز پایدار بوده است.

ایلنا: توسعه زوال مغزی در زنان مسن و مستعد ابتلا به سکته مغزی و قلبی با مصرف آسپرین کاهش می‌یابد.

به گزارش ایلنا به نقل از و ب د ا، محققان با انجام بررسی‌های خود در یک دوره ۵ ساله بر روی ۶۸۱ زن ۹۲ -۷۰ ساله که ۶۰۱ نفر آن‌ها در معرض خطر بالایی برای وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی بودند و اندازه‌گیری سلامت جسمانی آن‌ها و بهره‌گیری از آزمون MMSE‌ که میزان حافظه، زوال عقل و نیز سرعت تسلط کلامی آن‌ها را اندازه می‌گرفت، دریافتند که خوردن آسپرین با دوز کم به صورت روزانه روند کاهش قدرت مغز و زوال مغزی در زنان مسن مستعد ابتلا به سکته مغزی و قلبی را آهسته‌تر می‌کند.

براساس این گزارش محققان همچنین با تجویز آسپرین با دوز کم (۱۶۰ – ۷۵ میلی‌گرم) به صورت روزانه برای دفع حمله قلبی و سکته مغزی در گروهی از زنان مورد مطالعه و قرار دادن گروهی دیگر در معرض دریافت انواع داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ‌ افزودند امتیازات آزمون MMSE‌ در سراسر گروه در این دوره ۵ ساله کاهش یافت ولی میزان کاهش آن در شمار زیادی از زنانی که هر روز آسپرین مصرف می‌کردند به طور قابل توجهی کمتر از بقیه بوده است.

نتایج این مطالعه می‌افزاید داده‌های به دست آمده از این آزمایشات حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، ژنتیک و استفاده از داروهای NSAIDs‌‌های دیگر و شدت فاکتورهای بروز خطر بیماری‌های قلبی – عروقی نیز پایدار بوده است.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است که هیچ تفاوتی در قدرت مغز کسانی که در این دوره فقط از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAJDs) استفاده می‌کردند در مقایسه با کسانی که استفاده نمی‌کردند مشاهده نشد.
به گفته محققان البته نتایج این گزارش حاصل از یک مطالعه مشاهده‌ای بوده و آزمون MMSE‌ نمی‌تواند تغییرات ظریف را در توانایی‌های‌شناختی افراد شناسایی کند اما به نظر می‌رسد آسپرین بتواند حداقل از مغز زنانی که در معرض وقوع حمل قلبی و یا سکته مغزی هستند، محافظت کند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.