کاهش سن ابتلا به آب مروارید

جام جم آنلاین: یک فوق تخصص جراحی قرنیه گفت: سن ابتلا به آب مروارید ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یافته و بیشتر مراجعان به چشم پزشکان را افراد دهه پنجم و ششم عمر تشکیل می دهند.

دکتر محمدرضا فرتوک زاده در گفتگو با مهر اظهارداشت:  با گسترش ابزارهای جراحی و تکنیکهای مربوطه امروزه روند درمان و التیام بیماران چشم پزشکی تغییرات قابل توجهی یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: درمان آب مروارید با بهره گیری از روش فیکو موجب شده تا هم میزان برش قرنیه محدودتر شود و هم مدت زمان بهبودی کاهش یابد. از آنجایی که تیغ جراحی در این تکنیک بسیار ظریف تر شده و عدسی نیز توسط دستگاهی که مجهز به امواج مافوق صوت (اولتراسوند) شکسته و تخلیه می شود، این امکان برای جراح چشم وجود دارد تا با دقت و صحت بیشتری روند درمان را اجرایی کند.
 
این فوق تخصص جراحی قرنیه ادامه داد: در گذشته باید قرنیه با وسعت بالایی شکافته می شد و عدسی بیمار شده (کدر)به طور کامل خارج می شد در این صورت بیمار با درد و مشکلات طولانی مدت و چند بخیه روی قرنیه خود مجبور به طی دوران نقاهت بود اما امروزه با دستگاههایی که هر سال شاهد تغییرات موثرتری در ساخت آن هستیم با یک برش ۵/۱ میلی متری که دیگر نیازی به بخیه ندارد شرایط برای ارسال امواج اولتراسوند به قرنیه فراهم شده تا از این طریق عدسی کدر و فاقد عملکرد فرد بیمار شکسته و از فضای خود تخلیه شود.
 
وی افزود: بیماری کاتاراکت یا آب مروارید در اثر کدورت عدسی چشم به علل مختلف از جمله کهولت سن، کارایی خود را از دست داده و امکان دید بیمار را می گیرد از این رو با تعویض عدسی چشم بیمار با یک لنز (عدسی) مصنوعی، می توان دید دوباره ای به وی داد.

درمان آب مروارید بدون بخیه

فرتوک زاده گفت: در این روش به ساختار چشم و بینایی آسیبی نمی رسد واگر فردی در گذشته دچار عیوب انکساری بود و مجبور به زدن عینک بوده است کماکان به این روند خود ادامه می دهد و عمل جراحی آب مروارید تأثیری در افزایش دید یا کاهش نمره عینک نخواهد داشت.
 
وی ادامه داد: این روش جراحی بدون نیاز به بخیه بوده و بیمار بدون درد بلافاصله مرخص می شود البته برخی از همکاران چند ساعت پانسمان چشم را توصیه کرده اما عده ای چشم بیمار را پانسمان نمی کنند.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در خصوص عدسی جدید باید گفت لنزهای امروزی موسوم به لنزهای تاشو یا در اصطلاح فولدبل هستند که قابلیت تا شدن و قرار گرفتن در داخل یک سوزن پلاستیکی حدوداً دو میلی متری را داشته، از اینرو جراح لنز مورد نظر را به آهستگی از برش ظریف کنار قرنیه به محل استقرار خود نزدیک کرده و در همانجا آزاد می کند تا در محل خود جا بگیرد.
 
وی گفت: بدین ترتیب یک عدسی با قطر ۶ میلی متر داخل چشم فرد بیمار گذاشته می شود. امروزه با وجود این روش دیگر بیماران مجبور به صبر کردن برای به اصطلاح رسیدن عدسی قدیمی جهت تعویض نیستند چرا که هر چه زمان بگذرد تا عدسی اصطلاحاً برسد موجب می شود تا سخت تر شده و شکستن آن توسط امواج اولتراسوند دشوارتر گردد.
 
فرتوک زاده اظهارداشت: از اینرو است که با مشاهده آب مروارید در بیماران ، جراح چشم پزشک در اولین فرصت وی را تحت مداوا قرار می دهد. در صورتی که فرد به چهاردهم یا پنج دهم از دید کامل (از مجموع ده دهم) دید رسیده باشد زمان مناسبی برای عمل جراحی فیکو بوده و بعد از عمل هم دید وی به حالت عادی خود خواهد رسید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.