مصرف سیگار و بروز آب مروارید در بزرگسالان مسن

سیگار کشیدن می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به آب مروارید وابسته به سن در جمعیت سالخورده شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از تحقیقات منتشر شده در نشریه علوم ویژوال و چشم پزشکی، نتایج یک تحقیق توسط تیمی از محققان چینی با تجزیه و تحلیل و مقایسه شیوع آب مروارید وابسته به سن از ۱۲ گروه و هشت مطالعه کنترلی در افراد سیگاری نشان داد که بروز آب مروارید وابسته به سن در افراد سیگاری و نیز افرادی که تاکنون سیگار می‌کشیده‌اند بیشتر از بقیه بوده است.

نتایج حاصل از این گزارش با مشاهده گروه سیگاری‌های سابق و فعلی نشان داد که ارتباط معناداری بین استعمال دخانیات و تشکیل دو زیرگروه آب مروارید شامل آب مروارید هسته‌ای که کدورت عمدتاً در قسمت مرکزی عدسی است و آب مروارید زیرکپسولی که کدورت در پشت عدسی است در افراد مسن وجود داشته است و هیچ ارتباطی بین مصرف سیگار و بروز آب مروارید کورتیکال که کدورت در قسمت‌هایی از محیط عدسی اتفاق می‌افتد موجود نبوده است.

براساس این گزارش محققان افزودند: طبق این آنالیز با وجود این که کشیدن سیگار به طور کلی خطر ابتلا به آب مروارید وابسته به سن را افزایش می‌دهد اما تلاش بیشتری برای روشن شدن مکانیسم‌های زیربنایی آن لازم است و تفاوت رابطه سیگار کشیدن و خطر ابتلا به آب مروارید وابسته به سن در زیرگروه‌های مختلف آن نشان می‌دهد که فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک می‌تواند در شیوع انواع آب مروارید متفاوت باشد.

گفتنی است: اگرچه آب مروارید و افت دید حاصل از آن با جراحی بهبود می‌یابد اما بسیاری از مردم به علت نامناسب بودن خدمات جراحی و یا انجام ندادن این جراحی به هر دلیلی، نابینا می‌شوند بنابراین شناسایی عوامل خطر ابتلا به آن می‌تواند به ایجاد اقدامات پیشگیرانه علیه بروز این بیماری کمک کند. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.