کتاب «گویش لری» زیر چاپ رفت

۳۰م آذر ،

پژوهشگر که عاشق زبان مادری خود است برای اداکردن بخشی از دین خویش به زبان مادری، سه سال روی این طرح کار کرده و نتیجه‌ی آن پیش روی شما قرار می‌گیرد.

کتاب «گویش لری» که برای اولین‌بار به گزارش زبان‌شناسانه‌ی گویش لری پرداخته و این گویش را در سه بخش «آوا‌شناسی، دستور و واژگان» بررسی کرده‌است، زیر چاپ رفت و به‌زودی در دست‌رس همگان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ممتازنیوز، به نقل از نشریه اینترنتی لور؛ پژوهشگر دربخش اول، به بررسی ۳۸ واج‌ این گویش پرداخته و واحدهای زبرزنجیری و نیز فرایندهای واجی پرکاربرد و نیز خوشه‌های همخوان را در این گویش روشن ساخته‌است. دستور گویش، در بخش دوم بررسی شده و فهرستی از مصدرهای پرکاربرد و شیوه‌های واژه‌سازی در گویش لری نشان داده‌شده است. در بخش سوم، پژوهشگر واژه‌هایی از گویش را بررسی کرده و مقایسه‌ای میان این گویش با چند گویش دیگر، ترتیب داده‌است.

این کار بی‌گمان پایان کار شناسایی گویش لری نیست بلکه آغازی است بر کوشش اهل فن تا اندکی از کارهای ژورنالیستی و احساسی فاصله بگیرند و به بررسی دقیق‌تر گویش‌های محلی لرستان بپردازند؛ چنانچه در شناسایی و ثبت گویش‌های محلی نکوشیم، به‌زودی دست حسرت بر زانو خواهیم کوفت و در آن زمان پشیمانی ما سودی نخواهد داشت.

پژوهشگر که عاشق زبان مادری خود است برای اداکردن بخشی از دین خویش به زبان مادری، سه سال روی این طرح کار کرده و نتیجه‌ی آن پیش روی شما قرار می‌گیرد. یادمان باشد که بیچاره‌ترین مردم، کسانی می باشند که زبان مادری خود را فراموش کرده‌باشند پس بیایید بکوشیم تا زبان مادری خود را همچنان زنده ‌نگه‌داریم.


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.