کرسی‌های آزاد اندیشی گفتمان سیاسی را به دانشجویان می‌آموزد

مسئول سایت مرجع جامع و تخصصی آزادفکری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسئول سایت مرجع جامع و تخصصی آزادفکری گفت: کرسی‌های آزاداندیشی این امکان را به جوانان می‌دهد که در آینده بتوانند در مناصب کشوری مقابل یکدیگر بنشینند و به درستی با هم صحبت کنند.

محمد اکبری مسئول سایت “مرجع جامع و تخصصی آزادفکری” در گفتگو با خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، از جمله موانع بر سر برگزاری کرسی های آزاداندیشی را عدم درک درست دانشجویان نسبت به هدف و ضرورت کرسی‌ها عنوان کرد و اظهارداشت: تا دانشجویان به این مسأله واقف نشوند که ماهیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی چیست، نمی توان یک کرسی را به درستی برگزار کرد.

وی افزود: علاوه بر دانشجویان، مسئولان دانشگاه هم باید درک درستی از چرایی و چیستی کرسی‌ها داشته باشند تا به کرسی‌ها به عنوان یک برنامه دست و پاگیر در دانشگاه  نگاه نکنند.

مسئول سایت تخصصی آزادفکری گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید در برگزاری کرسی ها به آن توجه کنیم،‌ این است که یک کرسی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، و اینکه با توجه به اینکه قرار است این هم اندیشی میان یک عده جوان دانشگاهی با سلایق مختلف برگزار شود، در برگزاری آن باید منطق را در نظر بگیریم یا نه؟ و اینکه تمام سعیمان این باشد که بحث بدون جنجال و هیاهو برگزار شود، که این امر کار را مقداری سخت می کند.

اکبری با بیان اینکه برگزاری کرسی‌ها ویژگی‌های خاصی دارد که باید رعایت شود، تصریح کرد: در یک فضای دانشجویی که مملو از نشاط جوانی است،‌ باید کرسی کاملا منطقی و به دور از جنجال باشد، حال اگر یک ساختاری شکل گیرد که دو دانشجو بیایند با هم مناظره کنند و فضا، فضای احساسی باشد، آیا می توان به آن کرسی آزاد اندیشی اطلاق کرد؟

وی با تاکید براینکه کرسی آزاد اندیشی باید در فضایی صورت گیرد که هم دانشجویان بتوانند با هم صحبت کنند و موضوعات اختلافی بحث شود و هم اینکه فضا آرام و منطقی باشد، خاطرنشان کرد: نگاهی که ما به بحث دانشجویی داریم این است که اینها آینده سازان کشور هستند و باید در آینده در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و با هم حرف بزنند حال باید این گفتمان را از همین الان و در همین فضای کرسی‌ها تمرین کنند.

اکبری با بیان اینکه اشکالاتی هست، اما رویه را مثبت ارزیابی می کنیم،‌ اضافه کرد: برای ایجاد امنیت فکری دانشجویان به منظور شرکت در کرسی ها، از سوی مسئولان مطرح شده که مسائلی که تحت عنوان کرسی‌ها عنوان می‌شود،‌ جزو موارد مجرمانه نیست. چه بسا که آیین نامه کرسی‌ها هم به فضای گفتگوها رسمیت بخشیده است. اما اینکه وعده‌ها برای ایجاد امنیت فکری دانشجویان نسبت به شرکت در کرسی‌ها، چقدر اجرایی شده و یا اجرایی می‌شود، بعضاً می بینیم که چنین نیست؛ ولی برداشت ما این است که ضریب این مشکلات کمتر شده است.

مسئول سایت تخصصی آزادفکری با بیان اینکه برخی دانشجویان با القای اینکه فضای آزاد برای گفتگو وجود ندارد،‌ از شرکت در کرسی‌ها امتناع می‌کنند، خاطرنشان کرد: در زمینه سختی‌ها بر سر برگزاری کرسی‌ها اینطور نیست که طیف خاصی ضربه خورده باشند و اگر لطمه‌ای در کار باشد، این لطمه متوجه همه دانشجویان در هر قشری است.
“انتهای پیام”/س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.