کشف نحوه سرطانی شدن روده بزرگ بخاطر مصرف گوشت قرمز

دانشمندان ساز و کار سرطانی شدن روده بزرگ در پی مصرف گوشت قرمز را کشف کردند .

کشف نحوه سرطانی شدن روده بزرگ بخاطر مصرف گوشت قرمز

به گزارش ممتاز نیوز، نتیجه یک پژوهش علمی جدید نه تنها ارتباط بین مصرف زیاد گوشت قرمز و ابتلا به سرطان روده بزرگ را اثبات می کند بلکه از نحوه سرطانی شدن سلول های این عضو دستگاه گوارشی در پی مصرف گوشت قرمز نیز پرده بر می دارد.

تاکنون ارتباط مصرف گوشت قرمز با ابتلا این نوع سرطان تنها به کمک پرس و جو از مبتلایان به این بیماری نشان داده شده بود. نتیجه این تحقیقات تنها استوار بر داده هایی بود که بیماران در مورد رژیم غذایی خود در اختیار محققان می گذاشتند.

از سوی دیگر گروهی از پژوهشگران در سال ۲۰۱۹ در یک نتیجه گیری جنجالی اعلام کرده بودند که به کاهش مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به سرطان روده بزرگ به کمک پرهیز از مصرف گوشت قرمز اطمینان زیادی ندارند.

به این ترتیب گروهی از دانشمندان تصمیم گرفتند در پژوهشی که اکنون نتیجه آن در نشریه علمی «کشف سرطان» (Cancer Discovery) منتشر شده است به بررسی تاثیر گوشت قرمز بر احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بپردازند. ماریوس گیناکیس، سرپرست این گروه از محققان در این باره می گوید: «اگر می گوئیم گوشت قرمز سرطان زا است پس باید ساز و کاری برای پیدایش آن [بر اثر مصرف گوشت قرمز] وجود داشته باشد.»

وی با کمک همکارانش به بررسی «دی ان ای» ۹۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ پرداخت. این افراد از میان ۲۸۰ هزار نفر که طی چند سال در این تحقیق شرکت کردند انتخاب شدند. ماریوس گیناکیس و همکارانش ابتدا از شرکت کنندگان خواسته بودند تا در مورد عادات زندگی شان از جمله رژیم غذایی خود توضیح دهند.

مزیت این روش این بود که افراد پیش از آنکه به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند به پرسش هایی در مورد شیوه زندگی و رژیم غذایی خود پاسخ داده بودند. این در حالی است که در دیگر روش های پژوهش اغلب پس از ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ از آنها در مورد رژیم غذایی شان سوال پرسیده می شود.

بررسی های ماریوس گیناکیس و همکارانش نشان داد که جهشی در «دی ان ای» مبتلایان به سرطان روده بزرگ روی می دهد که پیش از این شناسایی نشده بود. این جهش آلکیل دار کردن (alkylation) نام دارد. به گفته دانشمندان همه سلولهایی که چنین جهشی در آنها مشاهده می شود لزوما سرطانی نمی شوند.

با این حال ماریوس گیناکیس و همکارانش دریافتند که جهش آلکیل دار کردن به طور معناداری با مصرف گوشت قرمز در ارتباط است. ماریوس گیناکیس در این باره گفت: «عناصری شیمیایی در گوشت قرمز وجود دارد که می تواند به آلکیل دار کردن بیانجامد.»

دانشمندان در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ در بیماران با تومورهایی با بیشترین سطح آلکیل دار شدن ۴۷ درصد بیش از دیگران است. از سوی دیگر سطح زیاد آلکیل دار شدن تنها در تومورهای سرطانی بیمارانی مشاهده شد که به طور میانگین روزانه بیش از ۱۵۰ گرم گوشت قرمز مصرف کرده بودند.

پژوهشگران امیدوار هستند که اکنون با درک بهتر از روند پیدایش سرطان روده بزرگ بتوانند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری و درمان آن کمک کنند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.