کمبود مقطعی داروی بیماران پیوند کبدی همچنان وجود دارد

اردیبهشت ۱۴۰۳

مشکلات دارویی طی ماه های اخیر بیماران پیوند کبد را دچار مشکل کرده است و در مقاطعی بعضی داروها در دسترس نبوده است در حال حاضر نیز بعضی داروها دچار کمبود مقطعی می باشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی جعفریان، عضو تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مشکلات دارویی طی ماه های اخیر بیماران پیوند کبد را دچار مشکل کرده است و در مقاطعی بعضی داروها در دسترس نبوده است در حال حاضر نیز بعضی داروها دچار کمبود مقطعی می باشند. 

وی با بیان  اینکه هزینه بستری و پیوند در کشورمان به عهده وزارت بهداشت بوده  و تا یکسال اول نیز هزینه بستری رایگان است افزود: هزینه پیوند کبد در امریکا ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار است و این میزان در انگلیس حدود ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار پوند است.

جعفریان تصریح کرد: ایران از نظر پیوند کبد در منطقه جزو کشورهای در صدر است  و در سال ۴۰۰ پیوند کبد در مجموع دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تهران انجام شده می گیرد و این آمار هر سال افزایش می یابد که در بین کشورهای منطقه فقط ترکیه با ما برابری می کند. 

وی اظهارکرد: اهدا عضو در کشورمان به صورت منحنی خطی در حال بالا رفتن است. این به سبب افزایش آمار مرگ مغزی است، سال ۹۰ آمار مرگ مغزی ۳۰۰ مورد بود که این میزان در سال قبل افزایش یافت به همین سبب آمار تعداد پیوند کبد افزایش می یابد. در سال ۹۱ ، ۴۳۰ پیوند کبد در کشور انجام گرفت.

وی ادامه داد: میزان بقا با پیوند کبد در سه ماهه اول ۹۵ درصد بوده است که در یک سال اول ۹۰ درصد و در دراز مدت میزان بقا پنج ساله بالای ۸۰ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: راههای نرفته بسیاری در پیوند کبد داریم و بسیار کارها مانند پیوند کبد در کودکان باید انجام شود که مراحل اولیه آن آغاز شده است ، از آنجایی که کبد پیوندی برای کودک باید در اندازه کوچک باشد باید کبد یک فرد مرگ مغزی در آن واحد بین دو نفر بین یک کودک و یک فرد بالغ با جسه کوچک تقسیم شود که نیاز به دو اتاق عمل مجهز در آن واحد وجود دارد که این امکانات در تمام بیمارستانها وجود ندارد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.