کمبود ویتامین B۱۲ خطرآسیب دستگاه عصبی را افزایش می‌دهد

اردیبهشت ۱۴۰۳

بر طبق بررسی‌ها کمبود طولانی مدت ویتامین B۱۲، می‌تواند خطرآسیب دستگاه عصبی را افزایش داده که در مواردی این آسیب جبران ناپذیر خواهد بود.

محمدکاظم شفیعی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: ویتامین B۱۲ از ویتامینهای مهم و ضروری برای بدن است که کمبود آن عوارض بسیاری به همراه دارد. 

وی با اشاره به اینکه اختلال در جذب ویتامین B۱۲ به طور عمده با کم‌خونی همراه است، افزود: کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند منجر به التهاب زبان، سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی اندام‌ها، ضعف و سایر تعییرات دستگاه عصبی می‌شود. 

شفیعی با بیان اینکه کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند سبب کم‌خونی مگالوبلاستیک شود، تاکید کرد: بر طبق بررسی‌ها کمبود ویتامین B۱۲ به ویژه در طولانی مدت، می‌تواند خطر آسیب دستگاه عصبی را افزایش داده که در مواردی این آسیب جبران ناپذیر خواهد بود. 

وی گفت: فرآورده‌های حیوانی نظیر گوشت‌ها و محصولات گوشتی به ویژه جگر، قلوه و دل و همچنین ماهی‌ها، تخم‌مرغ و لبنیات از منابع غنی ویتامین B۱۲ می باشند. 

شفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ویتامین B۱۲ در گیاهان یافت نمی‌شود، لذا اشخاصی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند و کمتر از گوشت و فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌کنند، بیشتر دچار کمبود ویتامین B۱۲ و عوارض آن می‌شوند. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.