کمد شما هم نامرتب است؟

فقط چیز‌هایی را در آن بگذارید که دوست دارید و از آن‌ها استفاده می‌کنید. در خانه، معمولا به کمدها کمتر از همه توجه می‌شود. گاهی از کف تا سقف آن‌ها لباس، چمدان‌، کیف و کفش‌های زیادی قرار می‌دهیم؛ میله داخل آن‌ها مملو از چوب‌لباسی‌های کهنه و گوناگون است؛ کتاب‌ها و مجلات از هر گوشه کمدها بیرون زده‌اند، ملحفه‌ها و حوله‌ها در کنار چترها و کفش‌ها قرار دارند؛ خلاصه آنقدر کمدها پر هستند که نمی‌توان به آسانی چیزی را در آن‌ها پیدا کرد!

با کم‌کردن لوازم داخل کمد می‌توانید در وقت و پول‌تان صرفه‌جویی کنید و دیگر برای پیداکردن وسیله یا لباس مورد نیازتان با مشکل مواجه نشوید. در این‌ مطلب چند راه‌حل برای این کار پیشنهاد می‌شود که باید آن‌ها را مرحله‌به‌مرحله انجام دهید و نتیجه کار را ببینید.

وسیله‌هایی که به آنها نیاز دارید
وسایل مناسب تهیه کنید. حدود ۳۰ چوب‌لباسی یک مدل بخرید. روشن است که اگر ۲ نفر از یک کمد استفاده می‌کنند، ۶۰چوب‌لباسی لازم است، سعی کنید نوع پلاستیکی و محکم آن را انتخاب کنید. این چوب‌لباسی‌‌ها ارزان‌تر هستند و در فروشگاه‌های لوازم منزل به آسانی یافت می‌شوند. بهتر است تمام آن‌ها یک رنگ باشند. اگر به‌طور مشترک از یک کمد استفاده می‌کنید، ۲ رنگ مختلف بخرید. چند چوب‌لباسی مخصوص شلوار و دامن هم بگیرید. بهترین آن‌ها، چوب‌لباسی‌های گیره‌دار مخصوص دامن است که می‌توانید به هر کدام ۵ تا ۶ دامن آویزان کنید. در ضمن جاکفشی‌های مخصوص داخل کمد هم خریداری کنید.

یک کار اساسی
یک کار اساسی انجام دهید. تمام وسایل و لباس‌های داخل کمد را بیرون بیاورید، بله، تمام آن‌ها را. به یاد داشته باشید، هر کس به‌طور معمول فقط ۲۰ درصد از لباس‌هایش را می‌پوشد و ۱۰ درصد از آن‌ها هم فقط در جشن‌ها و مراسم خاص پوشیده می‌شوند. بنابراین از ۷۰ درصد بقیه لباس‌ها به طور معمول استفاده نمی‌شود.

لباس‌ها و وسایل را در ۵ گروه دسته‌بندی کنید

گروه اول: لباس‌های از مد افتاده، پاره، کثیف و لک‌دار، آن‌هایی که دیگر اندازه شما نیستند، آن‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است یک روز دوباره مد شوند و لباس‌هایی که مطمئن هستید دیگر آن‌ها را به تن نمی‌کنید.
گروه دوم: تمام چوب‌لباسی‌های سیمی که در کمد دارید. این چوب‌لباسی‌ها نازک هستند و به اندازه کافی استحکام ندارند، در ضمن زاویه‌های تیز آن‌ها لباس‌ها را خراب می‌کند.
گروه سوم: لباس‌هایی که تعمیرات جزئی لازم را دارند مثل آن‌هایی که درزشان شکافته شده یا دکمه‌شان افتاده و باید دوخته شوند.
گروه چهارم: لباس‌هایی که دوست‌شان دارید و حداقل ماهی‌یک بار آن‌ها را می‌پوشید. همین‌طور لباس‌هایی که دوست دارید و حداقل ۲ بار در سال، در مراسم ویژه آن‌ها را به تن می‌کنید. دقت کنید، لباس‌هایی که مورد علاقه‌ شما نیستند یا دیگر آن‌ها را نمی‌پوشید، در این گروه قرار نمی‌گیرند.
گروه پنجم: بقیه لباس‌ها و وسایلی که در هیچ‌یک از ۴ گروه قبلی قرار ندارند را در این گروه جای بدهید.

با گروه اول و دوم چه کار کنید؟
آن‌ها را ببخشید. یک کیسه بزرگ بردارید و هر چیزی را که جزو گروه اول محسوب می‌شود، در آن بریزید. آن‌ها را به یک موسسه خیریه بدهید. ممکن است این کار برای‌تان دشوار باشد اما حتما انجامش دهید، چون در نهایت احساس بسیار خوشایندی به شما دست می‌دهد. در همین حال، تمام چوب‌لباسی‌های سیمی کهنه و به درد نخور را (که همان گروه دوم هستند) جمع کنید، به مغازه‌های خشک‌شویی بدهید یا دور بریزید. ممکن است این فکر به ذهن‌تان خطور کند که بعضی از لباس‌ها یا وسایل این ۲ گروه را نگه دارید اما در دورانداختن آن‌ها شک نکنید! این‌ها چیزی جز خرت‌وپرت‌های جاگیر و غیرقابل استفاده نیستند، در آخر، وقتی کمدتان مرتب و خالی شد، از این‌که چنین کاری کرده‌اید احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

با گروه چهارم چه کار کنید؟
لباس‌های این گروه را نگه می‌دارید، پس آن‌ها را مرتب و دسته‌بندی کنید. مثلا بلوزها، دامن‌ها، شلوار‌ها، کت‌ها و… را از یکدیگر مجزا کنید سپس هر کدام را جداگانه روی چوب‌لباسی‌های پلاستیکی رنگی ( که قبلا در موردشان صحبت شد) آویزان کرده و در کمد قرار دهید. توجه داشته باشید، تمام چوب‌لباسی‌ها در یک جهت قرار بگیرند. در ضمن چنانچه این کمد را با کسی شریک هستید، لباس‌های‌تان را با هم قاطی نکنید بلکه لباس‌های هر یک را در یک طرف کمد بگذارید.

با گروه سوم چه کار کنید؟
فقط ۲ هفته وقت دارید تا آن‌ها را بدوزید و تعمیر کنید. بعد از این‌که لباس‌های گروه اول و دوم را بخشیدید، نوبت گروه سوم است که نیاز به تعمیرات و دوخت‌ودوز جزئی دارند. تمام این لباس‌ها را داخل یک سبد بریزید. به‌خودتان ۲هفته فرصت بدهید. اگر در این مدت آن‌ها را تعمیر نکردید، تمام‌شان را ببخشید. اگر این لباس‌ها آنقدر برای‌تان مهم نیستند که تعمیر‌شان کنید، پس مطمئن باشید آن‌ها را نخواهید پوشید و فقط آن‌ها را روی هم انباشته می‌کنید.

با گروه پنجم چه کار کنید؟
بقیه چیزها جزو این گروه هستند پس آن‌ها را هم مرتب و دسته‌بندی کنید. اگر به‌دلیل کمبود جا، مجبورید این لوازم را هم در همان کمد قرار دهید، ابتدا آن‌ها را دسته‌بندی کرده، هر دسته را جداگانه در یک سبد یا کیسه پارچه‌ای گذاشته و در طبقات کمد قرار دهید. کفش‌های‌تان را هم در جاکفشی‌های مخصوصی که قبلا تهیه کرده‌اید، بگذارید.

خرده‌کاری‌های نهایی
اینک وقت آن است که خرده‌کاری‌های نهایی را انجام دهید. می‌توانید با نصب‌کردن چند قالب روی قسمت‌هایی از دیوار کمد، جایی برای قراردادن کمربند، چتر و کیف دستی درست کنید. کیف پول و کلاه‌تان را هم می‌توانید در طبقات داخل کمد بگذارید. وسایلی مانند جوراب، روسری، زیورآلات و امثال آن را می‌توانید داخل جاجورابی‌هایی که به دیوار آویزان می‌شوند قرار دهید. اما هرگز کفش‌های‌تان را در آن‌ها نگذارید چون تحمل وزن کفش را ندارند و پاره می‌شوند، به علاوه کف کفش‌ها بسیار آلوده است.

آخرین نکته
کمدتان را بیش‌ازحد پر نکنید. برای این‌که بتوانید به‌راحتی چیزی را از کمد بردارید یا آن را سر جایش قرار دهید، باید فضای کافی داخل آن وجود داشته باشد. اگر هنوز کمدتان شلوغ است، لازم است باز هم وسایل داخل آن را کم کنید. لوازم اضافه جمع نکنید! اگر واقعا نیازی به لباس جدید ندارید، آن را نخرید. بعضی‌ها عادت دارند لباس‌های‌شان را زودبه‌زود کنار بگذارند و لباس‌های جدید بخرند. شما چنین کاری نکنید.

حالا شاد باشید!
آفرین، کار شما عالی بود، حالا می‌بینید که چه حس خوبی دارید؟ به دلیل این کار بی‌نظیر‌تان باید پاداش بگیرید. پس خودتان را به یک شام خوشمزه مهمان کنید یا یک بستنی بزرگ میوه‌ای بخرید یا یک فیلم خوب ببینید! خلاصه به افتخار خودتان جشن بگیرید و شاد باشید چون کمد‌ شما هم از این‌که به او رسیده‌اید، شاد است!


جدیدترین مقاله های دانستنیهای زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.