کمیته حقیقت‌یاب در کمیسیون امنیت برای بررسی حواشی سفر اشتون تشکیل می‌شود

علوی و تخت‌روانچی در کمیسیون امنیت؛

ایران > قانونگذاری– سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در جلسه صبح امروز (یکشنبه) این کمیسیون برای بررسی حواشی سفر اشتون به ایران علوی و تخت‌روانچی حضور پیدا کردند گفت که به سبب قانع نشدن نمایندگان از توضیحات ارائه شده مقرر شد کمیته‌ای‌ حقیقت‌یاب برای بررسی دیدارهای انجام شده در سفر اشتون به تهران تشکیل شود.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا اظهار کرد، بعد از اینکه موضوع دیدار اشتون با بعضی فعالان سیاسی در سفارت اتریش در جلسه علنی روز قبل به کمیسیون امنیت از طرف رئیس مجلس ارجاع شد بلافاصله کمیسیون وزرای خارجه و اطلاعات را برای حضور در جلسه صبح امروز دعوت کرد؛ برهمین اساس ساعت ۶:۳۰ صبح جلسه‌ای برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه وزیر اطلاعات و معاونینش حضور داشتند و وزیر امور خارجه به سبب داشتن برنامه‌ای که از یک ماه قبل برای امروز صبح تنظیم شده بود با اطلاع به کمیسیون نیامدند، اما آقای تخت‌روانچی و قشقاوی معاونین ایشان حضور پیدا کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در ابتدای این جلسه نمایندگان و اعضای کمیسیون سوالات خود را مطرح کردند گفت: عمده‌ترین محورها و اظهارات نمایندگان حول این محور بود که این دیدارها عزت و غرور ملی را لکه‌دار کرد و چرا باید این ملاقات‌ها انجام می‌شد؟ آیا ملاقات خانم اشتون با فتنه‌گران پیش شرط بوده است؟ این موضوعی است که بعضی منابع به آن اشاره کرده‌اند.

به گفته نقوی‌حسینی، سوال دیگر نمایندگان این بود که آیا وزارت خارجه در جریان این ملاقات‌ها بوده است و اینکه چرا دو وزارت خارجه و اطلاعات از انجام این ملاقات‌ها جلوگیری نکردند؟

وی افزود: انتقادات و سوالات دیگر نمایندگان این بود که چرا به پیشنهاد‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توجه نشد؟ بعد از ملاقات هیات پارلمانی اروپا با بعضی از فتنه‌گران این کمیسیون پیشنهاد‌هایی را انجام داده بود که به آن توجهی صورت نگرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بعد از اظهارنظر نمایندگان،‌ وزارت اطلاعات توضیحاتی را ارائه کرد، گفت: براساس توضیحات ارائه شده وزارت اطلاعات پیش‌بینی چنین دیدارهایی را داشت و حتی به نقل از آنها تذکرات و اخطارهای لازم به وزارت خارجه داده شده بود و اعلام کردند که ظاهرا قرار است ملاقات‌هایی انجام شود.

نقوی‌حسینی افزود: در این جلسه یکی از مسئولان وزارت اطلاعات گفت که با یکی از مسئولان وزارت خارجه تماسی داشته و این موضوع را مطرح کرده است و حتی آن مسئول اخطار داده که ممکن است چنین دیداری انجام شود اما آن مسئول وزارت خارجه موضوع را جدی نگرفته و گفته که اقتدار جمهوری اسلامی بیشتر از این است که با اینگونه ملاقات‌ها خدشه‌دار شود. در واقع نگاه تسامح و تساهلی وجود داشته است.

وی به توضیحات مسئولان وزارت خارجه در این جلسه اشاره و اظهار کرد: مسئولان وزارت خارجه در این جلسه تاکید کردند که ملاقات‌های انجام شده به هیچ عنوان، به عنوان پیش‌شرط سفر اشتون نبوده است و ثانیا در پروتکل برنامه‌های خانم اشتون به هیج عنوان چنین ملاقاتی قرار داده نشده است.

نقوی‌حسینی ادامه داد: مسئولان وزارت خارجه تاکید کردند که با انجام چنین ملاقات‌هایی مخالف بودند و تذکرات لازم را به سفرا داده بودند اما گویا این دیدارهای در حاشیه نشست اشتون با سفرای اروپایی برنامه‌ریزی شده بود بنابراین آنها مجددا تاکید کردند که این دیدارها در برنامه نبوده و آنها نیز مخالف بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جمع‌بندی با بیان اینکه اعضای این کمیسیون از این توضیحات قانع نشدند گفت: استنباط کمیسیون این است که کوتاهی صورت گرفته و اشخاصی مقصر می باشند لذا بنا شد کمیته حقیقت‌یابی موضوع را بررسی کرده و نتایج را به کمیسیون ارائه دهد.

وی گفت: اعضای این کمیته متشکل از محمدصالح جوکار، محمدحسن آصفری و خودش است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.