کمیسر دیگر متهم نمی‌کند / سرجیو نیکلائسکو در ۸۲ سالگی درگذشت

۱۴م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، سرجیو نیکلائسکو روز پنجشنبه به سبب عوارض قلبی و تنفسی ناشی از انجام عمل جراحی روی دستگاه گوارش، در بیمارستان الیاس در بخارست درگذشت. او ۸۲ ساله بود.

نیکلائسکو در دوران کاری خود که حدود پنج دهه ادامه داشت، بیش از ۶۰ فیلم کارگردانی کرد و بیش از همه برای بازی در نقش کمیسر مولدوان در درام جنایی «کمیسر متهم می‌کند» (۱۹۷۳) به کارگردانی خودش شهرت داشت.
 

این فیلم رومانیایی (که در دهه ۱۳۶۰ به دفعات از تلویزیون ایران پخش شد) بر اساس قتل عام ییلاوا در سال ۱۹۴۰ ساخته شد. در این کشتار ۶۴ زندانی سیاسی رومانیایی در بازداشتگاه ییلاوا در نزدیکی بخارست توسط «گارد آهنین» که اعضاء آن نیروهای وابسته به رژیم فاشیستی حاکم بر این کشور بودند، به قتل رسیدند.

در فیلم «کمیسر متهم می‌کند»، این قتل عام در زندان ویراگا روی می‌دهد و به دنبال آن مولدوان که یک کمسیر پلیس است، برای تحقیق دربارهٔ کشتار این زندانیان که گروهی فعال کمونیست هم در میان آن‌ها بودند، وارد عمل می‌شود. مولدوان سرنخ‌های جنایات گارد آهنین را دنبال می‌کند و به عالی‌ترین مقامات رومانی می‌رسد.


سرجیو نیکلائسکو در صحنه‌ای از فیلم «کمیسر متهم می‌کند»
 

موفقیت «کمیسر متهم می‌کند» سبب شد این فیلم چند دنباله داشته باشد. نیکلائسکو بجز «کمیسر متهم می‌کند»، در فیلم‌های «انتقام» (۱۹۸۰)، «دوئل» (۱۹۸۳) و «بازمانده» (۲۰۰۸) نیز در نقش کمیسر مولدوان ظاهر شد.
 

نیکلائسکو متولد سال ۱۹۳۰ در تارجو-جیو در رومانی بود. او سال ۱۹۶۷ با بازی در اولین فیلم تاریخی خود با عنوان «Dacii» در رومانی به شهرت بسیاری رسید. این فیلم در پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو نمایش داده شد.
 

این مجموعه فیلم‌ها که قبل رومانی را باشکوه جلوه می‌داد، نیکلائسکو را نه تنها محبوب عامه مردم کرد، بلکه سبب محبوبیت او در میان سران رژیم کمونیستی حاکم بر این کشور شد.
 

فیلم «میکائیل شجاع» (۱۹۷۱) به کارگردانی او یکی از کلاسیک‌های سینمای رومانی است.
 

ویکتور پونتا اول وزیر رومانی دربارهٔ نیکلائسکو گفت: «یکی از ستاره‌های رومانی خاموش شد.»

نیکلائسکو در بیش از ۳۰ فیلم خودش بازی کرد و بجز کمیسر مولدوان از دیگر نقش‌های مهم او می‌توان به ایون آنتونشسکو مارشال هوادار نازی و شاه کارول اول اشاره کرد.
 

او پس از فروپاشی رژیم کمونیستی در ۱۹۸۹ وارد دنیای سیاست شد و در ۱۹۹۲ به عنوان عضو حزب سوسیال دموکرات رومانی به مجلس سنا راه پیدا کرد. نیکلائسکو دسامبر ۲۰۱۱ از سیاست کناره‌گیری کرد.
 

مراسم تدفین نیکلائسکو شنبه برگزار می‌شود.
 

بی‌بی‌سی / ۳ ژانویه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.