کمیسر مولدوان متهم می‌کند / فیلم

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم رومانیایی که در دهه ۱۳۶۰ به دفعات از تلویزیون ایران پخش شد، سال ۱۹۷۳ بر مبنای رویدادی واقعی در سال‌های جنگ جهانی دوم ساخته شد.
 

«کمیسر متهم می‌کند» به کارگردانی سرجیو نیکلائسکو و با بازی او در نقش کمیسر مولدوان بر اساس قتل عام ییلاوا در سال ۱۹۴۰ ساخته شد.
 

در این کشتار ۶۴ زندانی سیاسی رومانیایی در بازداشتگاه ییلاوا در نزدیکی بخارست توسط «گارد آهنین» که اعضاء آن نیروهای وابسته به رژیم فاشیستی حاکم بر این کشور بودند، به قتل رسیدند.
 

در فیلم، این قتل عام در زندان ویراگا روی می‌دهد و به دنبال آن مولدوان که یک کمسیر پلیس است، برای تحقیق درباره کشتار این زندانیان که گروهی فعال کمونیست هم در میان آن‌ها بودند، وارد عمل می‌شود. مولدوان سرنخ‌های جنایات گارد آهنین را دنبال می‌کند و به عالی‌ترین مقامات رومانی می‌رسد.
 

در نهایت مقامات فاسد، دستور قتل مولدوان را صادر می‌کنند و در پایان فیلم (فایل ضمیمه این خبر) نیروهای گارد آهنین او را به رگبار می‌بندند. هرچند در قسمت دوم «کمیسر متهم می‌کند» که سال ۱۹۸۰ با عنوان «انتقام» ساخته شد، معلوم شد مولدوان از آن تیراندازی جان سالم به در برده است.
 

نیکلائسکو بجز «کمیسر متهم می‌کند» و «انتقام» در دو فیلم «دوئل» (۱۹۸۳) و «بازمانده» (۲۰۰۸) نیز در نقش کمیسر مولدوان ظاهر شد.
 

نیکلائسکو ۸۲ ساله یکی از محبوب‌ترین سینماگران رومانی است. او در مقام کارگردان حدود ۵۰ فیلم در کارنامه دارد.
 

او پس از انقلاب رومانی در دهه ۱۹۸۰ وارد دنیای سیاست شد و در ۱۹۹۲ به عنوان عضو حزب سوسیال دموکرات رومانی به مجلس سنا راه پیدا کرد. نیکلائسکو سال ۲۰۱۱ از عضویت در این حزب کناره‌گیری کرد.
 

۵۸۵۸
 

دانلود بخشی از فیلم کمیسر متهم می‌کند   دانلود بخشی از فیلم کمیسر متهم می‌کند


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.