کنترل‌ الکترونیک واکسن نزده‌ها و کرونا مثبت‌ها / جرایم کارمندان، رانندگان و اصناف متخلف

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزئیات اجرا و جرایم متخلفان در طرح محدودیت هوشمند کرونا را تشریح کرد.

کنترل‌ الکترونیک واکسن نزده‌ها و کرونا مثبت‌ها / جرایم کارمندان، رانندگان و اصناف متخلف

به گزارش ممتاز نیوز، مهندس محسن فرهادی درباره طرح محدودیت هوشمند کرونا، گفت: مصوبه ششم آذر ستاد ملی مبارزه با کرونا به این طرح اشاره دارد و این طرح که از روز گذشته (۱۵ آذر) آغاز شد بر مبنای واکسیناسیون و اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

پنج الزام اساسی در اجرای مدیریت هوشمند کرونا

وی افزود: با توجه به افزایش پوشش واکسیناسیون مقرر شد روش کنترل‌ها و نظارت‌ها تغییراتی داشته باشد. این طرح ۵ الزام اساسی دارد که یکی از آنها برای کارکنان دولت و مورد دوم برای واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی، مورد سوم برای مراکز آموزشی، مورد چهارم برای مناسبت‌های ملی، مذهبی و آیینی و مورد پنجم مربوط به ترددها است.

وی افزود: دستورالعمل مربوطه برای پنج مورد ذکر شده خود به دو گروه خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان تقسیم می‌شود و ارائه دهندگان خدمت از ۱۵ آذر موظف هستند خدمت خود را به کسانی ارائه دهند که اولا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و دوما واکسن زده باشند.

کنترل‌ الکترونیک واکسن نزده‌ها و کرونا مثبت‌ها

فرهادی تاکید کرد: زمینه اجرای طرح بر سامانه استوار است؛ یعنی کنترل‌ها سامانه‌ای و الکترونیک است به طور مثال اگر قرار است به سینما برویم باید واکسن زده باشیم و در صورتی از طریق سایت به ما بلیط فروخته می‌شود که با ارائه کد ملی یا QR کد کارت واکسن ثابت کنیم واکسن تزریق کرده‌ایم. یا در مثال بعدی زمانی می‌توانیم بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس بخریم که سامانه، تزریق واکسن و بیمار نبودن فرد را تایید کند.

اجرای تدریجی برنامه

او ادامه داد: چون سامانه‌های دستگاه‌های مختلف در این طرح درگیر هستند، اجرای طرح فاز به فاز جلو می‌رود و تدریجی است. کارکنان دولت به شکل اینترنتی از طریق گیت بررسی می‌شوند و تدریجا سامانه زیر بار می‌رود تا کل خدمات ذکر شده را پوشش دهد.

رصد ترددهای بین استانی از طریق رصد پلاک خودروها

فرهادی با اشاره به اینکه ترددهای بین استانی هم شامل طرح محدودیت هوشمند کرونا می‌شود، اظهار کرد: زمانی افراد می‌توانند با ماشین شخصی تردد کنند که در صورت قرمز یا نارنجی بودن یک شهر، واکسیناسیون را انجام داده باشند. رصد خودروها از طریق پلاک آن‌ها انجام می‌شود.

شرایط اجازه سفر به شهر قرمز با خودروی شخصی

وی در این باره افزود: اگر شهری قرمز باشد و فردی بخواهد به آن سفر کند باید وارد سامانه الکترونیک پلیس راهور شود و کد ملی را ثبت کند و اگر واکسن تزریق کرده باشند و بیمار نباشند اجازه سفر خواهند داشت و اگر اجازه سفر صادر نشود و سفر کنید مانند گذشته جریمه اعمال می‌شود که قابلیت دوبرابر شدن هم دارد. این قانون مشمول صاحب ماشین می‌شود و سرنشینان کنترل نمی‌شوند. از طرفی قرار است به صورت رندوم چک پلیس در مسیر هم ماشین‌هایی را بررسی کند که در این شیوه سرنشین‌ها هم کنترل می‌شوند.

نحوه کنترل رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی

وی در ادامه تاکید کرد: با اجرای تدریجی سامانه ،تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها خصوصا آنهایی که پذیرش مشتری در محل دارند و… هم به سامانه اضافه می‌شوند. در واحدهایی هم مانند نانوایی‌ها شاغلین موظف هستند که بیمار نباشند و واکسن تزریق کرده باشند.

جرایم رانندگانی که بدون اعلام کد ملی، وارد شهرهای قرمز، نارنجی و زرد می‌شوند

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره جرایم تخلفات، تصریح کرد: جرایم در قسمت ترددها در صورت عدم رعایت نکات ذکر شده اعمال می‌شود. ورود بدون اعلام کد ملی به سامانه پلیس راهور به شهر قرمز یک میلیون تومان، شهر نارنجی ۵۰۰ هزارتومان و شهر زرد ۲۰۰ هزارتومان است.

جرایم کارمندان و اصنافی که واکسن نزدند یا بیمار باشند

وی ادامه داد: برای سایر بخش‌ها هم جرایم متفاوت است؛ مثلا کارمندان دولت که واکسن تزریق نکردند ممانعت از ورود داشته و غیبت می‌خورند. در واحدهای صنفی تا یک‌ماه پلمب درنظر گرفته شده است؛ یعنی مثلا اگر رستورانی پذیرش مشتری داشته باشد و صاحب شغل واکسن نزده باشد یا بیمار باشد، دستگاه ناظر تا یک ماه می‌تواند واحد صنفی را پلمب کند.

خلاء سیستم کنترلی در حمل و نقل عمومی درون شهری

کنترل تردد در تهران فعلا منتفی است

وی در پاسخ به سوالی درباره بستر اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا در حمل و نقل عمومی درون شهری، بیان کرد: در شهرهای بزرگی مثل تهران عملا امکان کنترل تردد درون شهری در اتوبوس و مترو به دلیل هجوم افراد منتفی است و فعلا فکری برای حمل و نقل عمومی درون شهری نشده است؛ البته با استقرار طرح در سایر قسمت‌ها امکان ورود به این حوزه هم فراهم می‌شود.

دو شاخص مهم در مدیریت هوشمند کرونا

فرهادی با تاکید براینکه تنها شاخص سامانه هوشمند مدیریت کرونا تزریق واکسن نیست، گفت: شاخص مهم دیگر عدم ابتلا به بیماری است. این اقدامات ضریب اطمینان را افزایش می‌دهد.

میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور؛ حدود ۴۶ درصد

او درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، تاکید کرد: میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور ۴۶.۴۶ درصد است و کمترین رعایت پروتکل‌ها مربوط به سوپرمارکت‌ها، فروشندگان ارزاق عمومی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.