کنگره آمریکا خواستار بررسی “عواقب حمله به ایران” شد

حداکثر ۶۰ روز پس از تصویب این قانون، رئیس اطلاعات ملی باید گزارشی شامل ارزیابی عواقب یک حمله نظامی علیه ایران به کمیته اطلاعاتی کنگره ارائه نماید.

به گزارش ممتازنیوز، مجلس نمایندگان آمریکا طی متممی خواهان ارائه گزارشی در مورد “عواقب حمله نظامی به ایران” شد.

هم‌اکنون سه نفر از اعضای کنگره یعنی جان کانیرز (John Conyers)،‌ نماینده دموکرات از ایلت می‌سی‌سی‌پی؛ کیث الیسون (Keith Ellison)، نماینده دموکرات از ایلت مینه‌سوتا؛ و، باربارا لی (Barbara Lee)، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا؛ الحاق متممی را به قانون اختیارات اطلاعاتی پیشنهاد داده‌اند که بر اساس آن دولت ملزم به ارائه گزارشی در مورد عواقب احتمالی یک حمله خواهد بود. کانیرز و الیسون از فرآیند متمم استفاده نمودند تا به قانون اختیارات دفاعی – یک قانون بزرگ دیگر تخصیص بودجه که احتمالا تصویب خواهد شد – ادبیاتی اضافه نمایند مبنی بر اینکه کنگره اجازه جنگ با ایران را نمی‌دهد.

ممکن است اولین اظهارات علنی اعضای حامی این متمم، که از پشتیبانی گروه‌های طرفدار صلح نیز برخوردار است، پس از نشست کمیته قوانین برای تصمیم در مورد گنجاندن آن در قانون مذکور منتشر گردد. متمم مربوطه که در بخش ۳۰۶ قانون جدید مطرح است چنین بیان می‌دارد:

حداکثر تا ۶۰ روز پس از تصویب این قانون، رئیس اطلاعات ملی باید گزارشی شامل ارزیابی عواقب یک حمله نظامی علیه ایران به کمیته اطلاعاتی کنگره ارائه نماید.

جیمز کلاپر، رئیس اطلاعات ملی، قبلا اعلام نموده که ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد – برآوردی هم‌راستا با ارزیابی‌های دیگر آمریکا، بازرسان هسته‌ای سازمان ملل و ارزیابی‌های اسرائیلی‌ها – و تصریح نمود که فکر می‌کند می‌توان ایران را از ساخت بمب هسته‌ای منحرف نمود.

اما ظاهرا دیدگاه‌های وی در مورد عواقب یک حمله چهره‌های نظامی‌گرای کنگره را راضی نمی‌کند. لیندسی گراهام (Lindsey Graham)، سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی و یکی از تندروها در قبال ایران، به صورت علنی و طی ادای شهادت کنگره‌ای کلاپر در زمستان با ارزیابی‌های وی مخالفت نمود. سال گذشته، گراهام از کلاپر درخواست نمود که استعفاء نماید.

اگرچه اوباما مانند هر کس دیگری یک سلاح هسته‌ای بالقوه ایرانی را یک تهدید می‌پندارد اما در بهار سال جاری از وجود “سخنان بی‌قاعده و سبسکرانه در مورد جنگ” اظهار تأسف نموده و از آنهایی که خواهان حمله به ایران هستند دعوت نمود تا مباحثی عمومی در مورد عواقب احتمالی آن برگزار نمایند:

اگر برخی از این اشخاص چنین می‌پندارند که زمان حمله به ایران فرا رسیده است باید این عقیده را بیان نموده و همچنین به مردم آمریکا توضیح دهند که دقیقا چرا چنین کاری می‌خواهند انجام دهند و عواقب آن نیز چه چیزهایی خواهند بود.

کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی اعلام داشته‌اند که حمله می‌تواند ایران را به سوی ساخت بمب هسته‌ای سوق داده و احتمالا منجر به یک جنگ منطقه‌ای گردد. اینها دقیقا همان عواقبی هستند که دولت اوباما دعوت به برگزاری گفتگوهایی صریح در مورد آنها نموده‌ است، گفتگوهایی که هم‌اینک کانیرز، الیسون و لی نیز سعی در تشویقشان دارند. و این دقیقا همان گفتگویی است که تندروها نمی‌خواهند انجام گیرد.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.