کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در واقع از کنگره های بین رشته ای است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی بزرگترین اتفاق کنگره ای علوم اعصاب در کشور است که در حوزه های مختلف علوم اعصاب برگزار می گردد.

دکتر محمد تقی جغتایی استاد علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی کنگره علوم و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  در این کنگره ۶۰۰ مقاله پذیرفته شده که ۲۰۰ مقاله به صورت شفاهی و سخنرانی و ۴۰۰ عدد به صورت پوستر ارائه می گردد.

وی خاطر نشان نمود: این کنگره در حوزه های مختلف علوم اعصاب برگزار می گردد از جمله حوزه سلول های بنیادین عصبی،اختلالات رفتاری، ضایعات مغزی و نخاعی و بیماری های تکاملی دستگاه عصبی.

وی تصریح نمود: همچنین حوزه مربوط به بیماری های پیش رونده دستگاه عصبی ،همچون MS و آلزایمر و حوزه هایی در زمینه فرآیند یادگیری، فرآیند حافظه و موضوعاتی مثل فرآیند شکل گیری ذهن و هوشیاری چیست، نیز پرداخته می گردد.

جغتایی افزود: در واقع کنگره علوم اعصاب یک کنگره بین رشته ای است که هم متخصصین علوم پزشکی  و هم متخصصین سایر رشته ها همچون مهندسی، فلسفه، روانشناسی، کامپیوتر و IT در آن حضور دارند.

وی یادآور شد: در حوزه علوم اعصاب در کشورمان ۲۵ درصد مقالات پزشکی در سطح بین الملل منتشر می گردد و ۱٫۳ مقالات دنیا به حوزه علوم اعصاب مربوط است.

این متخصص علوم اعصاب گفت: حوزه علوم اعصاب بسیار وسیع است در قبل گمان می نمودند اگر مشکلی در سیستم عصبی باشد غیر قابل درمان است ولی مطالعات نشان می دهد مغز خاصیت خود ترمیمی دارد و نگاه به دستگاه عصبی نسبت به قبل تغییر نموده است.

وی اذعان داشت: امروزه تکنیک های تازه در سطح سلولی، مولکولی و تصویر برداری های مغزی به تشخیص بیماری های سیستم عصبی کمک شایانی نموده است و این نشان دهنده وسعت تحقیقات در این حوزه است.

اولین مجله تخصصی علوم اعصاب در سطح بین الملل انتشار یافت

دکتر جغتایی دبیر علمی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در ادامه گفت:  مجلات بسیاری در دنیا در حوزه علوم اعصاب انتشار یافته که در ایران برای اولین بار مجله ای با عنوان Bassicand clinical NEUR, SCIENCE در سطح بین الملل انتشار یافته است.

وی ادامه داد: این مجله که استقبال بسیاری در سطح داخلی و خارجی از آن به عمل آمده است مقالات محققین را منتشر می نماید.

جغتایی که خود مدیر مسئول و سردبیر این مجله نیز است اظهار داشت: مقالات بسیاری از کشور های مختلف دریافت و پس از بررسی در این مجله به چاپ می رسد که این موضوع اتفاق مهمی برای جامعه پزشکی به شمار می آید.

انجمن علمی علوم اعصاب تشکیل شد

دکتر جغتایی دبیر علمی کنگره اعصاب پایه و بالینی در ادامه گفت: انجمن علمی علوم اعصاب پایه و بالینی چند ماهی است که تشکیل شده و عضو می پذیرد که این کنگره در تشکیل و پیشبرد اهداف آن نقش دارد.

وی خاطر نشان نمود: فارغ التحصیلان رشته علوم اعصاب دانشمندان PHD علوم اعصاب، روانپزشکان، روانشناسان، نورولوژیست ها، جراحان مغز و اعصاب، آناتومیست ها، فیزیولوژیست ها می توانند عضو این انجمن شوند.

وی یادآور شد: همچنین دستیاران رشته های مختلف که در حوزه علوم اعصاب در سطح بین الملل مقالاتی چاپ نموده اند به عضویت این انجمن پذیرفته می شوند.

وی در پایان افزود: علاقمندان به عضویت در این انجمن می توانند به دفتر انجمن در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نمایند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.