کودکان را مجبور به انجام ورزش‌ قهرمانی نکنیم

۱۶م اسفند ،

40-47.jpg

مدیر گروه رفتار حرکتی و عضو کمیته روانشناسی کمیته ملی المپیک معتقد است که کودکان را نباید در سنین کودکی مجبور به انجام فعالیت‌های حرفه‌ای و قهرمانی کرد، چون سبب سرخوردگی و از بین رفتن اعتماد به نفس کودک می‌شود.

دکتر علیرضا فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: کودک برای آغاز فعالیت‌های ورزشی باید یک سری اصول زیربنایی و اولیه را طی کند تا هرم رشدی وی دچار آسیب نشود. مهارت‌های بنیادی و تعادل کودک مثل راه رفتن، دویدن، پرتاب کردن و لی‌لی کردن از ۱۱ ماهگی آغاز و تا ۶ سالگی تکمیل می‌شود. در این زمان ترغیب کودک به انجام فعالیت‌های ورزشی نه تنها مفید نیست بلکه احتمال دارد به رشد وی آسیب بزند.

وی افزود: از سن ۶ سالگی به بعد فعالیت ورزشی کودک باید در قالب بازی و در جهت تقویت پایه‌های حرکتی وی باشد، نه در راستای هدایت به سمت و سوی یک ورزش تخصصی و حرفه‌ای. انجام تمرین‌های سنگین نه تنها کودک را نسبت به آن رشته ورزشی بی‌انگیزه می‌کند و اعتماد به نفس وی را از بین می‌برد بلکه احتمال دارد رشد وی را نیز تحت شعار قرار دهد.

فارسی تاکید کرد: والدین باید بدانند تا سن ۶ سالگی چون ادراک و حرکات بنیادی کودک تقویت می‌شوند فعالیت ورزشی باید در قالب بازی و از ۶ تا ۱۰٫۵ سالگی برای دختران و تا ۱۲ سالگی برای پسران مشارکت در چند رشته ورزشی نه به صورت حرفه‌ای و از ۱۱ تا ۱۶ سالگی که دوران جهش رشد فرد است، انجام فعالیت ورزشی تخصصی که شامل تمرین‌های سنگین نباشد، بهترین نوع تقسیم‌بندی فعالیت ورزشی بر اساس هرم رشد است، خارج از این قاعده از نظر روانی و جسمانی به کودک لطمه می‌زند و احتمال دارد انگیزه وی را در آینده برای مشارکت در یک رشته ورزشی کاملا از بین ببرد.

وی در پایان به ایسنا گفت: اگر کودکی بخواهد در چند رشته ورزشی فعالیت داشته باشد، والدین نباید در برابر کودک مقاومت نشان دهند و وی را فقط به انجام یک رشته خاص آن هم به صورت حرفه‌ای تشویق کنند چون این امر بر توانایی‌ها و مهارت‌ کودک اثر منفی می‌گذارد و سبب سرخوردگی وی می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.