کوچک‌شدن اراضی کشاورزی، بهره‌وری را کاهش می‌دهد

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی از توزیع بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود برای کشت پاییزه خبر داد.

کوچک‌شدن اراضی کشاورزی، بهره‌وری را کاهش می‌دهد

به گزارش ممتاز نیوز، علیرضا مهاجر با بیان اینکه باید با کمک کشاورزان بتوانیم در داخل کشور تولید داشته باشیم تا این تولید بتواند نیاز غذایی جامعه را برطرف کند، گفت: حدود ۱۲ میلیون هکتار اراضی را تحت  پوشش کشت و کار قرار می‌دهیم که از این ۱۲ میلیون ۸.۵ میلیون هکتار در پاییز کشت می‌شود و بیشتر محصولاتی که در پاییز کشت می‌شود از خانواده غلات و شامل گندم، جو و… است. 

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: ۶ میلیون هکتار از این اراضی گندم کشت می‌شود که حدود ۲ میلیون هکتار آن آبی و حدود ۴ میلیون هکتار آن دیم است. همچنین یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار سالانه جو می‌کاریم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین افزود: ۷۰ درصد کشاورزان ما اراضی زیر ۵ هکتار دارند و در ۱۰ سال آینده حدود ۹۰ درصد از این اراضی کمتر از ۳ هکتار خواهد شد و این موضوع میزان بهره وری را به شدت کاهش می دهد و عملکرد را پایین می‌آورد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طرح “جهش تولید در دیم زارها” اشاره کرد و گفت: در سال اول حدود ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش این طرح قرار دادیم. سال دوم این عدد به دو میلیون و۳۰۰ هزار هکتار و سال سوم به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید. امسال نیز برنامه داریم که تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار برسانیم که تاکنون نزدیک به ۴ میلیون هکتار آن کشت شده است.

مهاجر همچنین از توزیع یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن کود برای کشت پاییزه خبر داد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین به کشت کلزا و افزایش تولید نیز اشاره کرد و گفت:چند سال که پشت هم گندم، جو یا ذرت کاشته شود هر سال میزان عملکرد نسبت به سال قبل کاهش پیدا می‌کند. اما اگر بعد از ۳ سال، یکسال در این زمین کلزا کاشته شود تولید به میزان اول بر می‌گردد. زیرا  کلزا محصولی است که باعث می‌شود میزان تولید گندم ۲۵ درصد در واحد سطح افزایش و هزینه‌ها کاهش یابد و از طرف دیگر بخشی از نیاز کشور به روغن تامین شود.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.