کوچکی‌نژاد:زبان فارسی آماج واژگان بیگانه

یکشنبه ۲۵ تیر – ۰۶:۳۰:۰۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با ابراز ناراحتی از فراموشی واژگان فارسی و افزایش ورود لغات بیگانه در داخل این زبان گفت: نباید هیچ واژه بیگانه‌ای در زبان فارسی رسوخ پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، جبار کوچکی‌نژاد ارم‌ساداتی با اشاره به وجود واژگان بیگانه در زبان و ادبیات فارسی افزود: زبان فارسی یکی از زبان‌های رسمی و شناخته شده دنیاست و از حیث آنکه تاثیر گذاری زیادی دارد، نیازمند مراقبت و حفاظت است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید واژگان غیر فارسی در میان زبان و متون ادبی‌مان نفوذ یابد  و ضروری است تا همه نهادها و مسئولان ذی‌ربط با در نظر گرفتن موازین زبان فارسی از این مهم نگهداری کنند.
وی یکی از راه‌های پاسداشت زبان و ادبیات فارسی را ترویج آن دانست و تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم تا زبان فارسی در کشورهای بیگانه رواج پیدا کند، نه اینکه از لغات غیر فارسی در زبان اصیل و دوست داشتنی‌مان بهره ببریم.
کوچکی نژاد با بیان اینکه نقش مراکزی چون دانشگاه‌ها و رسانه‌ها برای نگهداری از این زبان بسیار پررنگ است افزود: نباید هر سازمانی به گونه‌ای که خود می‌پندارد، از زبان فارسی استفاده کند و باعث ترویج غیر اصولی این زبان شود، در حالی که با رعایت اسلوب اساسی زبان و ادبیات کشورمان، می‌توانیم آن را بیش از پیش گسترش دهیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در مجلس شورای اسلامی قانونی وجود دارد که در آن گفته شده، برای وضع هرگونه مقررات در آیین نامه داخلی مجلس، رعایت زبان و ادبیات فارسی ضروری است، که به نظر می‌رسد، این مهم نشان دهنده میزان اهمیت و نقش زبان فارسی در متون و گویش ایرانیان است.
چندی است که بی توجهی به نوشتار و گفتار درست فارسی در رسانه‌ها، مطبوعات و صداوسیما و همچنین ورود واژه‌های بیگانه از طریق کتب ترجمه شده رو به فزونی گذاشته و این روند نامطلوب موجبات نگرانی اهالی ادب و فرهنگ را فراهم کرده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۵۱۸۳۰۰۳۶۴۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.