گرامیداشت سیصدمین سالروز درگذشت بیدل دهلوی در هند

دهلی نو/ واحد مرکزی خبر/ فرهنگی تصویر دارد ۹۱/۰۷/۲۶

مراسم سیصدمین سالروز درگذشت «عبدالقادر بیدل دهلوی» شاعر فارسی زبان ایرانی امروز در دانشگاه ملی اسلامی هند در دهلی نو برگزار شد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از دهلی نو ، در این مراسم که با حضور جمع زیادی از ادیبان و اندیشمندان ایران ، هند ، افغانستان و تاجیکستان ، سفرا ، کارداران ، رایزنان فرهنگی و دیگر مسوولان فرهنگی ایران ، هند ، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد یاد و خاطره این شاعر بلند آوازه پارسی گوی گرامی داشته شد.
این یادواره با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند و دانشگاه ملی اسلامی هند برگزار شده است و تا فردا ادامه دارد.
سخنرانان در این مراسم با اشاره به عمق اندیشه و معنویت در اشعار بیدل دهلوی همچنین آثار متعدد وی از خدمات این شاعر بزرگ فارسی زبان تجلیل کردند.
«علی فولادی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه بیدل دهلوی در شعر و ادب فارسی ، بررسی دقیق و علمی آثار وی را برای معرفی هرچه بهتر این شاعر بزرگ خواستار شد.
شعرایی از ایران ، هند ، افغانستان و تاجیکستان در این مراسم سروده های خود همچنین اشعاری از بیدل دهلوی را در فضایی معنوی قرائت کردند.
اجرای موسیقی سنتی ایرانی از دیگر بخش های این مراسم بود که با استقبال پرشور دانشجویان و استادان زبان فارسی در هند مواجه شد.
بیدل دهلوی که از ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن بوده در مدت زندگی خود بیش از ۱۲۰ هزار بیت شعر سروده است.
وی از مهمتری نمایندگان سبک هندی شعر فارسی محسوب می شود.
توجه ویژه به معنویت و عرفان و پندهای اخلاقی از ویژگی های اشعار بیدل دهلوی است.
این شاعر فارسی زبان در هند می زیست و در همانجا نیز دار فانی را وداع گفته است.
تاکنون دهها کتاب و مقاله درباره این شاعر بزرگ در مناطق مختلف جهان چاپ و منتشر شده است.
مرکز تحقیقات زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو هر هفته محافل ادبی و شعر به یاد این شاعر پرآوازه فارسی زبان با حضور استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی از ایران ، هند ، افغانستان و تاجیکستان برگزار می کند.
۲۷۹


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.