گردشگران خارجی معطل ویزای فرودگاهی ایران

رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران پیشنهاد کرد که ویزای فرودگاهی ایران، قابل تمدید یا اعتبار آن بیشتر از دو هفته شود.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،  ابراهیم پورفرج گفت: معمولا برنامه‌ی تور برخی شرکت‌های گردشگری خارجی، بیشتر از دو هفته در ایران طول می‌کشد، اکثر آن‌ها به‌خاطر مسأله‌ی انگشت‌نگاری و فرآیند طولانی صدور ویزا در سفارتخانه‌ها، ترجیح می‌دهند ویزای ایران را در فرودگاه بگیرند؛ اما این ویزا فقط ۱۴ روز اعتبار دارد، در حالی‌ که گردشگران معمولا بیشتر از این مدت در ایران هستند و این موضوع، به چالشی برای تورهای خارجی، بویژه اروپایی‌ها تبدیل شده است.

او با بیان این‌که بسیاری از شرکت‌های گردشگری خارجی از ما می‌خواهند راهکاری برای حل این مشکل داشته باشیم، افزود: پیشنهاد ما به مقامات وزارت امور خارجه این است که یا مدت زمان اعتبار ویزای فرودگاهی بیشتر از دو هفته شود یا دستورالعملی را صادر کنند که ویزای فرودگاهی مانند ویزاهای دیگر،‌ قابل تمدید باشد.

به گزارش ایسنا، تغییر جو سیاسی بسیاری از کشورها نسبت به ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲، در کنار مطرح شدن «لغو روادید ایران» سبب شد تا رویکرد برخی کشورها نرم‌تر شود و به این ترتیب، بسیاری از گردشگران برای سفر به کشورمان علاقه‌مند شدند. از سوی دیگر، پرداختن نشریات خارجی به وضعیت گردشگری ایران با نگاهی مثبت، این انگیزه را در میان آژانس‌های گردشگری اروپایی و آمریکایی تقویت کرده است.

با وجود این شرایط،‌ سفر به ایران در نخستین گام، یعنی دریافت ویزا،‌ هنوز سختی‌هایی دارد که البته برخی تورگردانان ایرانی می‌گویند، در چند ماه اخیر، شرایط صدور ویزا در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نسبت به گذشته بهتر شده است و ویزای ایران برای برخی اتباع خارجی گاهی سه روزه صادر می‌شود؛ اما درباره‌ی ویزای فرودگاهی که آسان‌ترین و در حال حاضر بهترین روش برای سفر به ایران است، هنوز ضعف‌هایی وجود دارد که با توجه به موج سفری که در راه است باید سریع‌تر به وضعیت آن رسیدگی شود.

دریافت ویزای فرودگاهی، حذف بروکراسی اداری سفارتخانه‌ها و فرآیند انگشت‌نگاری را به‌دنبال دارد و دیگر نیازی نیست گردشگر برای گرفتن ویزا و طی مراحل اداری، به نمایندگی ایران در آن کشور مراجعه کند. از این جهت بسیاری از تورگردانان گرفتن ویزای فرودگاهی را به گردشگران خارجی پیشنهاد می‌کنند.

حسن قشقاوی – معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه – نیز در زمانی که موضوع لغو روادید ایران مطرح شد،‌ اعلام کرد: تا اجرای این طرح می‌توان از ویزای فرودگاهی استفاده کرد. او ویزای فرودگاهی را «برادرخوانده» لغو روادید دانست؛ اما ظاهرا همین برادرخوانده که قرار است تا مدت‌ها به جای لغو روادید ایفای نقش کند،‌ مشکلاتی دارد که بارها تورگردانان ایرانی در نشست‌هایی مشترک با نمایندگان وزارت امور خارجه، آن‌ها را مطرح کرده‌اند.

هرچند اکنون برخی تورگردانان می‌گویند، مشکلات کمتر از گذشته شده، اما معطلی چند ساعته‌ی گردشگران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران برای گرفتن ویزای ورود، کمبود تعداد نیروهای مستقر در گیت‌های صدور ویزا که گاه به یک یا دو نفر در مقابل جمعیتی حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر می‌رسد و قابل تمدید نبودن اعتبار ویزای فرودگاهی، همچنان مسائل دنباله‌داری است که شاید حالا که کمیته‌ی تسهیل و لغو روادید ایران با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل‌شده بتوان برای آن‌ها راه‌ حلی پیدا کرد تا سونامی گردشگری که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی راه افتد، به این بهانه پشت درهای کشور متوقف نشود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.