گزارشی از آغاز اجلاس توسعه پایدار با حضور رییس جمهوری ایران در برزیل

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ‘اجلاس ریو + ۲۰’ که از امروز چهارشنبه به مدت سه روز در برزیل برگزار می شود، بزرگترین و معتبرترین گردهمایی سازمان ملل متحد به شمار می رود و در آن هیات های عالی رتبه و سازمان های غیردولتی بویژه مرتبط با محیط زیست از قاره های مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

دکتر ‘محمود احمدی نژاد’ نیز که شامگاه سه شنبه در صدر هیاتی عالی رتبه برای شرکت در این اجلاس بزرگ بین المللی وارد شهر ریودوژانیرو برزیل محل برگزاری این اجلاس شده، قرار است تا ساعاتی دیگر در این نشست طی سخنرانی و مواضع جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای کشورمان را در راستای رسیدن به توسعه پایدار برای حاضران تشریح کند.

همزمان با آغاز بکار اجلاس ریو+۲۰ که ۲۰ سال پس از نشست سران زمین در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار می شود، رییس جمهوری برزیل و ‘بان کی مون’ دبیرکل سازمان ملل متحد سخنرانی کرده و از این اجلاس به عنوان فرصتی مناسب برای رسیدن کشورهای جهان به توسعه پایدار یاد کردند.

اجلاس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار با عناوینی چون ‘اجلاس ریو’ ، ‘کنفرانس ریو’ و ‘اجلاس زمین’ شناخته می شود که در سال ۱۹۹۲ میلادی در شهر ریودوژانیرو برزیل آغاز بکار کرد.

کشورهای شرکت کننده در این اجلاس از زمان آغاز بکار آن، به این نتیجه رسیدند که توسعه پایدار تنها با حضور دولت ها و بدون توجه به سایر گروه های جامعه به اهداف خود دست نخواهد یافت و لذا خواستار مشارکت گروه های مختلف جامعه از جمله کشاورزان، تجار، کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان شدند.

بر این اساس، در مجموع ۹ گروه اصلی و مهم تشکیل شدند که شامل گروه های ‘تجار و صنعت’، ‘کودکان و جوانان’، ‘کشاورزان’، ‘افراد بومی’، ‘مقامات محلی’، ‘سازمان های غیردولتی’، ‘نهادهای علمی و فنی’، ‘زنان’ و ‘کارگران و اتحادیه های کارگری’ هستند.

در اجلاس ریو + ۲۰ جمعی از سازمان های غیردولتی ایران در کنار سایر سازمان های غیردولتی جهان قصد دارند تا علاوه بر حضور در این اجلاس و تبادل تجربیات، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه را تشریح و در دسترس شرکت کنندگان قرار دهند.

در حاشیه برگزاری این نشست، نمایشگاه نقاشی، دست نوشته، دیوار نویسی، عکس و خاطره کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف با مضامین محیط زیست و توسعه پایدار و همچنین تلاش برای رسیدن به توسعه پایدار برپا شده است که در نخستین روز از برپایی این نمایشگاه با استقبال حاضران روبرو شد.

سیام**۱۴۷۸//۱۵۳۷//۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۴۸۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.