گزارشی از روز دوم سفر معاون اول رییس جمهوری به لبنان

به گزارش ایرنا از بیروت، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در نخستین برنامه دومین روز سفر رسمی به بیروت در جمع شماری از شخصیت های سیاسی و علمای کشور لبنان حضور یافت.

در ابتدای این دیدار دو روزه که در قالب صبحانه کاری در هتل محل اقامت معاون اول رییس جمهوری برگزار شد برخی از چهره های سیاسی – مذهبی لبنان به طرح سوالات و دیدگاه های خود در خصوص مسایل منطقه ای و بین المللی و روابط دو جانبه پرداختند.

رحیمی که از سوی هیات عالی رتبه ایران در سفر به لبنان همراهی می شد در این دیدار ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه و مسایل بین المللی را تشریح کرد.

‍** پاسخ صریح معاون اول رییس جمهوری به ادعاهای آمریکا

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در این جلسه به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره مناسبات دوجانبه تهران و بیروت٬ به مقامات واشنگتن توصیه کرد که به جای دامن زدن به بیم و ناامیدی و حمایت از رٓژیم صهیونیستی در تجاوز و تخریب تاسیسات کشورهای منطقه٬ در جهت آبادانی و بازسازی خرابی هایی که در منطقه با حمایت آنها صورت گرفته است٬ گام بردارند.

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این که مشکلات امروز لبنان از بیرون به این کشور تحمیل شده است٬ گفت: احزاب و طوایف گوناگون در لبنان سال ها در آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده اند اما این کشور زیبا را از بیرون مورد تهاجم قرار دادند و چندین سال است که شهر زیبای بیروت با مشکل خاموشی و برق مواجه است و آثار مخرب حملات وحشیانه رٓژیم صهیونیستی تحت حمایت های آمریکا هنوز باقی است.

وی با طرح این سوال از مقامات آمریکایی مبنی بر این که «آیا دعوتی از شما برای حضور در اینجا صورت گرفته است؟» گفت: ما در پاسخ به سفر برادر عزیزمان آقای سعد حریری نخست وزیرسابق لبنان به بیروت سفر کرده ایم و این سفر در راستای رفت و آمدهای متقابل و دو جانبه مقامت ارشد تهران و بیروت است.

رحیمی با انتقاد از سیاست های یک بام و دو هوای آمریکا گفت: واشنگتن هر کمکی را در اختیار رژیم غاصب فلسطین قرار می دهد تا به هرکشوری که می خواهد حمله و تجاوز کند و به عبارتی پول لازم برای ویرانی های منطقه را می پردازد اما هزینه آبادانی و بازسازی ویرانی ها را نمی پردازد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: هیات ایرانی در لبنان مصمم است همه توافقات با مسوولان لبنانی را بدون هیچ قید و شرطی اجرا کند.

** دیدار با رییس جمهور لبنان

‘محمدرضا رحیمی’ ظهر روز پنجشنبه در دیدار با میشل سلیمان رییس‌جمهوری لبنان که در کاخ ریاست جمهوری بعبدا انجام شد، اظهار داشت: ما مصمم هستیم همه توافقاتی را که میان مسوولین دو کشور به امضاء رسیده است ، اجرایی کنیم.

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین با ابلاغ سلام‌ محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری، پیام دعوت رییس‌جمهور کشورمان را برای شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها که در تهران انجام خواهد شد به رییس جمهور لبنان تقدیم کرد.

میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان نیز در این دیدار رابطه ایران و لبنان را دیرینه و ریشه‌دار توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور بسیار صمیمانه و عمیق و حتی فراتر از چارچوب‌های سیاسی است.

وی با ابلاغ سلام‌های گرم خود به رهبر معظم انقلاب و دکتر احمدی‌نژاد تنها راه حل مسایل منطقه را گفتگو و مذاکره عنوان کرد و گفت: لبنان تلاش می‌کند حتی اگر نتواند کمکی به سوریه بکند لااقل از آتش‌افروزی هر چه بیشتر در این کشور جلوگیری نماید.

** امضای چهار یادداشت تفاهم همکاری و یک بیانیه مشترک میان ایران و لبنان

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نخستین نشست کمیته عالی همکاری های ایران و لبنان در ادامه برنامه های خود وارد کاخ نخست وزیری این کشور شد و به منظور گسترش روابط و تقویت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان چهار یادداشت تفاهم همکاری و یک بیانیه مشترک میان دو کشور به امضاء رسید.

برنامه اجرایی یادداشت تفاهم صنعت، برنامه اجرایی شناسایی متقابل گواهی انطباق، برنامه اجرایی یادداشت تفاهم مؤسسات استاندارد و صورت جلسه همکاری وزارت نیرو ایران و لبنان در حضور معاون اول رییس جمهور کشورمان و نخست وزیر لبنان به امضاء رسید.

همچنین بیانیه مشترک اجلاس عالی همکاری‌های میان دو کشور نیز توسط معاون اول رییس‌جمهور کشورمان و نخست وزیر لبنان به امضاء ‌رسید.

** کنفرانس خبری با میقاتی

رحیمی پس از مراسم امضای چهار تفاهمنامه و بیانیه مشترک در پایان مذاکرات کمیته عالی همکاری های ایران و لبنان در نشست خبری مشترک با نخست وزیر لبنان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است در راستای تقویت روابط با لبنان نسبت به اننقال برق از مسیر عراق و سوریه به این کشور و احداث نیروگاه در لبنان گام بردارد.

معاون اول رییس جمهوری از پیگیری سرنوشت امام موسی صدر و چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی توسط صهیونیست ها خبر داد و گفت جمهوری اسلامی ایران به پیگیری این دو موضوع با کمک دولت دوست و برادر لبنان ادامه خواهد داد.

** روابط ایران و لبنان، آینده درخشانی را نوید می دهد

نخست وزیرلبنان درکنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمدرضا رحیمی با اشاره به روابط بسیار خوب میان دوکشور،گفت: گفت وگو های امروز نتیجه بخش بوده و آینده بهتر و درخشانی را برای دو کشور نوید می دهد.

نجیب میقاتی از کمک های جمهوری اسلامی ایران به لبنان و آمادگی کشورمان برای همکاری درهمه زمینه ها قدردانی کرد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به سفر معاون وزیر امورخارجه آمریکا به لبنان گفت: فیلتمان برای ایجاد تحریک علیه مقاومت و ضربه زدن به روابط میان ایران و لبنان به این کشور آمده است ولی مطمئن باشد که دست خالی از لبنان می رود و هدیه ای با خود برای آمریکا نخواهد برد.

** ضیافت نهار رییس مجلس

معاون اول رییس‌جمهوری در ضیافت رسمی ناهار نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان که به افتخار حضور هیات ایرانی ترتیب یافته بود ، شرکت کرد.

به هنگام ورود معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان به این مراسم استقبال گرمی توسط رییس مجلس لبنان از رحیمی انجام شد و سپس سرود ملی دو کشور نواخته شد.

در این ضیافت نمایندگان مختلفی از جامعه لبنان و احزاب شرکت داشتند.

رییس مجلس لبنان با اشاره به سفر معاون اول رییس جمهوری ایران به کشورش اظهار کرد: این سفر نشان داد که ایران در صف اول ارایه کمک به کشورهای عربی و در کنار آنها قرار دارد و این سفر فرصت خوبی برای نزدیکی ایران با کشورهای عربی به وجود آورده است.

بری در ادامه با اشاره به سیر تحولات منطقه و بحران سوریه تصریح کرد: بحرانی مشابه سوریه ممکن است، هر لحظه در کشور ما آغاز شود.

** بازدید از نقطه صفر مرزی

رحیمی عصر پنجشنبه در بوستان ایران واقع در مارون الراس نقطه صفر مرزی در جنوب لبنان حضور یافت.

مردم جنوب لبنان در حالی که پرچم های مقدس جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان را در دست داشتند با سرودهای حماسی به استقبال معاون اول رئیس جمهوری کشورمان شتافتند.

در این مراسم پیام مقاومت نیز از طرف حزب الله لبنان برای خوش آمدگویی به معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قرائت شد.

بوستان ایران واقع در نقطه صفر مرزی لبنان قرار دارد و بر اراضی رژیم اشغالگر قدس اشراف دارد.

رحیمی همچنین در جمع مردم جنوب لبنان در محل پارک ایران واقع در مارون الرس نقطه صفر مرزی لبنان و سرزمین های اشغالی، سلام مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و ملت ایران را به طلایه داران مقاومت و ایستادگی تقدیم کرد.

** دیدار با دبیرکل حزب الله و ترک بیروت

محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری پیش از بازگشت به تهران و در پایان سفر دو روزه خود به لبنان با سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که روز پنجشنبه برگزار شد ، وزرای آموزش و پرورش، نیرو، راه و شهرسازی و ارتباطات و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان محمدرضا رحیمی را همراهی می کردند.

سید نصرالله نیز در این دیدار مجددا از سوی خود، مقاومت و مردم لبنان از رهبری، دولت و ملت ایران به دلیل پشتیبانی دائمی از لبنان تشکر و بر این نکته تاکید کرد که این اقدامات انسانی سختی هایی را برای ایران به بار آورده است.

وی همچنین بر ثابت قدمی مقاومت اسلامی در راه آرمان های خود و همچنین بر یقین مقاومت به منظور دستیابی به پیروزی و توانایی در مقابله با تمامی چالش های پیش رو تاکید کرد.

رحیمی و هیات همراهش دقایقی پس از دو روز با بدرقه رسمی ‘عدنان منصور’ وزیر امور خارجه لبنان، بیروت را به مقصد تهران ترک کردند.

خاور**۱۰۳۰ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۶۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.