گزارش برنانکی در برابر کنگره: برنامه کاهش خرید دارایی ها منعطف خواهد بود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

آتی های سهام ایالات متحده با افزایش روبرو شدند

بن برنانکی، طی نطقی مسالمت جویانه در پانلی در کنگره اعلام کرد که برنامه ی زمانی پیشنهادی فدرال رزرو برای آغاز به کاهش خرید ماهانه ی ۸۵ میلیارد دلاری اوراق قرضه برنامه ای منعطف خواهد بود

خبراقتصادی: رئیس فدرال رزرو، بن برنانکی، طی نطقی مسالمت جویانه در پانلی در کنگره اعلام کرد که برنامه ی زمانی پیشنهادی فدرال رزرو برای آغاز به کاهش خرید ماهانه ی ۸۵ میلیارد دلاری اوراق قرضه برنامه ای منعطف خواهد بود برنانکی که در حضور کمیته ی خدمات مالی مجلس نمایندگان نطق می کرد اظهار داشت: لازم است تاکید کنم از آنجا که خرید دارایی ها توسط بانک مرکزی برحسب پیشرفت مالی و اقتصادی کشور صورت می گیرد، هیچ برنامه ی از پیش تعیین شده ای در رابطه با نحوه ی کاهش این برنامه وجود ندارد و قطعاً برنامه ی فدرال رزرو برای کاهش سیاست های محرک پولی بر اساس شرایط اقتصادی کشور تنظیم خواهد شد.

پس از این اظهارات بن برنانکی، آتی های سهام ایالات متحده با افزایش روبرو شدند.

برنانکی با تکرار اظهارات پیشین اش در اواسط ماه ژوئن اضافه کرد که آغاز برنامه ی کاهش این سیاست ها در اواخر امسال صورت خواهد گرفت و در صورتی که اوضاع اقتصادی بر وفق مراد باشد تا اواسط سال آینده به آن پایان داده خواهد شد. هرچه اوضاع از پیش بینی های کنونی بهتر باشد، سرعت کاهش برنامه ی خرید اوراق قرضه نیز بیشتر خواهد بود. از جانب دیگر، اگر اوضاع اقتصادی نامناسب باشد، اگر نرخ تورم را نتوان به ۲ درصد رساند، و اگر شرایط مالی سازگار نباشد سرعت کاهش این برنامه نیز کندتر خواهد شد.

اغلب تحلیل گران فکر می کنند که ماه سپتامبر ماه آغاز کاهش این سیاست ها خواهد بود ولی بعضی دیگر بر این باورند که تا ماه دسامبر اجرای این برنامه به تاخیر خواهد افتاد.

برنانکی هم چنین اخطار داده است که اقتصاد ایالات متحده در معرض شوک قرار دارد و اختلاف بر سر سقف بدهی می تواند چرخ آن را از ریل خارج کند: وجود اختلاف شدید بر سر سقف بدهی و سیاست مالی سخت گیرانه سبب می گردد رشد اقتصاد در فصول آتی بیش از پیش بینی ها دچار مانع شود. هم اکنون اقتصاد علی رغم موانع قدرتمند به آرامی در حال رشد است.

برنانکی هم چنین گفت که علی رغم بهبود تدریجی بازار کار، وضعیت اشتغال هنوز راضی کننده نیست.

وی هم چنین برای اولین بار اظهار داشت که نرخ پایین بهره مخاطراتی برای عملکرد اقتصاد به همراه دارد و بانک های مرکزی این مسئله را دقیق تر مورد بررسی قرار خواهند داد.

برنانکی باز هم سعی کرد برنامه ی کاهش خرید دارایی ها را از افزایش نرخ بهره ی کوتاه مدت جدا کند. وی گفت که بانک مرکزی می خواهد پس از پایان برنامه ی خرید دارایی، تا مدت زمان بسیاری در پی دستیابی به  درجه ی بالایی از سازگاری پولی باشد.

فدرال رزرو می خواهد دست کم تا زمانی که نرخ بیکاری بالای ۶٫۵ درصد است، نرخ بهره ی کوتاه مدت را نزدیک به صفر نگه دارد.

برنانکی ادامه داد: اگر ارقام مربوط به کاهش بیکاری بازتاب کاهش های چرخه ای مشارکت نیروی کار باشند و نه نشانه ی افزایش استخدام، فدرال رزرو چنانچه به نرخ بیکاری ۶٫۵ هم دست یابد آن را سببی کافی برای افزایش نرخ بهره محسوب نخواهد کرد.

در پایان، برنانکی در مورد سیاست فدرال رزرو دربارهٔ ی ناظر مالی اظهار کرد که در اواخر امسال قانون ولکر را اعمال خواهد کرد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.