گزارش خبری تحلیلی آریا؛ آیا بحران سوریه با طرح پوتین حل خواهد شد؟

خبرگزاری آریا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از یک طرح برای حل بحران سوریه خبر داد که به گفته وی، اجرای دقیق و به موقع آن می تواند به تنش ها در این کشور پایان دهد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، پوتین پس از دیدار با “ماریو مونتی” نخست وزیر ایتالیا طرح کاری مد نظرش را برای حل بحران سوریه ارائه کرد.
پوتین در تشریح طرح مورد نظرش اظهار داشت ، شیوه حل بحران سوریه باید به ترتیب مبتنی بر توقف خشونت ، آغاز مذاکره ، جست و جوی راه حل و تعیین چارچوبهای قانون اساسی برای آینده سوریه باشد و پس از طی همه این مراحل ، تغییرات ریشه ای انجام شود.
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد ، هر راه حلی که این روند را به ترتیب طی نکند ، منجر به هرج و مرج در سوریه خواهد شد .
پوتین در بخش دیگر سخنان خود گفت تمدید مهلت حضور ناظران بین المللی در سوریه بیانگر این است که همکاری مثمر ثمر ، امکان پذیر است و این بهترین راه برای حل بحران سوریه است.
“ولادیمیر پوتین” رییس جمهوری روسیه همچنین در پس از دیدار “ماریو مونتی” نخست وزیر ایتالیا در نشست خبری در شهر سوچی روسیه ، تاکید کرد : مسکو با اجرای سناریوی جنگ داخلی طولانی مدت در سوریه همانند آنچه هم اکنون در افغانستان روی می دهد ، مخالف است.
رییس جمهوری روسیه ، با هشدار به غرب برای برکناری دولت “بشار اسد” رییس جمهوری سوریه نیز اظهار کرد : بحران سوریه باید با گفت و گو و راه حل های مسالمت آمیز حل و فصل شود.
در همین حال وزیر امور خارجه روسیه، در گفت وگوی تلفنی با همتای سعودی خود بر اغاز مذاکرات فراگیر ملی در سوریه تاکید کرد.
` سرگئی لاوروف ` وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان تحولات سوریه را مورد بررسی قراردادند.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین در این گفت وگوی تلفنی، توقف خشونت ها در سوریه در نزدیکترین زمان ممکن را ضروری دانست و خواستار آغاز مذاکرات فراگیر ملی با مشارکت همه گروه ها و احزاب سوری شد.
لاوروف همچنین بر موضع روسیه در حمایت از تلاش های مربوط به اجرای طرح کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در خصوص سوریه تاکید کرد.
 
طرح پوتین در زمانی اعلام شده است که غربی ها در کنار متحدین عرب خود همچنان بر دخالت نظامی در سوریه اصرار می ورزند . انگلیس به همراه چند کشور غربی چند روز قبل پیشنویس قطعنامه ای را ارائه داده بود که در آن دخالت در سوریه برمبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل مطرح آمده بود . غرب قصد داشت از طریق شورای امنیت به هدف خود در سوریه مبنی بر دخالت نظامی برسد. اما این پیشنویس با وتوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد و نهایتا فقط درباره تمدید ۳۰ روزه ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه ، توافق شد.
با توجه به تلاشهای غربی ها و متحدین عرب آنها برای تشدید فشارها بر سوریه و فراهم آوردن زمینه ی دخالت نظامی در این کشور ، روسیه بارها بر مخالفت خود با چنین تلاشهای خصمانه ای تاکید کرده است. روسیه از این مسئله آگاه است که در صورت سرنگونی دولت دمشق با مداخله نظامی غربی ها ، کرملین دیگر قادر به ادامه روابط قبلی با سوریه نخواهد بود و علاوه بر زیان های اقتصادی ، از منظر نظامی نیز دچار خسارات عظیمی ، به دلیل از دست دادن بازار تسلیحاتی سوریه و پایان حضور در بندر طرطوس ، خواهد شد.
به نظر می رسد کشور های غربی به دنبال اجرای سناریویی مشابه لیبی در سوریه هستند . اما موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که از جمله آنها می توان به اقتدار دولت سوریه و برخورد آن با مخالفین مسلح ، نبود هماهنگی میان مخالفین و در اختیار نداشتن منطقه ای در داخل سوریه توسط مخالفین اشاره کرد. روسیه ، چین و برخی دیگر از کشور ها نگران آن هستند که اعضای مهم ناتو با موفق ارزیابی کردن عملیات نظامی خود در لیبی و بی توجهی به تفاوت های بنیادی وضعیت سوریه با لیبی ، در پی اجرای عملیاتی مشابه لیبی علیه سوریه باشند.
روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت بارها پشتیبانی خود را از راهکار مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه اعلام کرده اند . مقامات روسیه بارها تاکید کرده اند هرگونه توافق در سطح ملی برای حل بحران سوریه ، نیازمند خلع سلاح گروه های غیرقانونی و پایان عملیات نظامی این گروه ها و خاتمه دادن کمک های تسلیحاتی خارجی به تروریستها و همچنین ادامه روند اصلاحات از سوی دولت سوریه است . این موضع روسیه با مخالفت دشمنان سوریه به ویژه آمریکا و شرکای اروپایی و متحدین عرب آن مواجه شده است ، اما علیرغم فشارهای غرب ، روسیه مصمم است که به حمایت همه جانبه خود از دولت سوریه ادامه دهد.
به نظر می رسد تحولات اخیر سوریه و تشدید درگیری ها در این کشور باعث شده است روسیه به عنوان متحد نزدیک سوریه ، درصدد یافتن راهکاری برای حل بحران سوریه برآید تا دولت دمشق سقوط نکند و کرملین دچار خسارات سنگین نشود.
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.