گزارش مکتوب … خوزستان مهد ورزش گلف

اهواز/ واحد مرکزی خبر/ ورزشی

گزارش مکتوب … خوزستان مهد ورزش گلف
ورزش گلف ۸۰ – ۹۰ سال پیش همزمان با حضور نیروهای خارجی به منظور اکتشاف و استخراج نفت در مناطق نفت خیز جنوب ایران ، وارد کشورمان شد .
تا پیش از ملی شدن صنعت نفت هیچ ایرانی ، اطلاعی از این بازی نداشت و بازی گلف ، انحصاراً در اختیار نیروهای خارجی بود اما پس از ملی شدن صنعت نفت ، علاقمندان ایرانی این ورزش در نواحی جنوب مانند مسجد سلیمان ، آغاجاری ، گچساران ، اهواز و آبادان با اشتیاق به این ورزش روی آوردند بطوری که اکنون پس از سالها همچنان بیشترین علاقمندان این رشته در شهرهای اهواز ، آبادان ، ماهشهر ، مسجدسلیمان و دیگر شهرهای استان خوزستان زندگی می کنند و بیشتر کارکنان شرکت نفت به این ورزش مفرح و با نشاط گرایش دارند .
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به جز در نواحی جنوب کشور در هیچ کجای ایران ورزش گلف متداول نبود و در تهران نیز این رشته بصورت اختصاصی در مجموعه کنونی انقلاب که در سال ۱۳۴۰ تاسیس شده بود برای خارجیان مقیم تهران و کارکنان سفارتخانه های خارجی رواج داشت .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، تمام علاقمندان گلف بدون هیچ محدودیت به این بازی روی آوردند و این علاقمندی باعث شد تا تشکیلات ورزش گلف کشور بصورت یک کمیته از اردیبهشت سال ۱۳۷۰ آغاز به کار کند اما با توسعه فعالیت های این رشته ورزشی ، در فاصله کوتاهی بطور رسمی به عنوان فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و در فهرست فدراسیون های رسمی کشور قرار گرفت .
این فدراسیون در سال ۱۹۹۶ میلادی به عضویت شورای جهانی گلف درآمد و درسال های اخیر با کنفدراسیون گلف آسیا و اقیانوسیه نیز ارتباط داشته است .
هم اکنون شهرهای تهران ، خراسان ، قم ، اهواز ، آبادان ، مسجد سلیمان ، ماهشهر ، اصفهان و شیراز دارای هیئت های ورزشی گلف فعال اند که هر سال مسابقات گوناگونی را در سطوح مختلف برگزار می کنند .

بازی گلف به علل بسیاری یکی از پرطرفدارترین بازی های دنیاست .
گلف از جمله ورزش‌ها و بازی‌هایی است که در محیط باز برگزار می شود و گلف بازان بصورت انفرادی یا تیمی با هم رقابت می کنند .
مبتدیان این رشته در هر گروه سنی که باشند به اندازه پیشکسوتان از این بازی لذت می برند .
گرچه گلف فعالیت ورزشی بسیار مناسبی برای کهنسالان است زیرا روند اجرا و انجام این ورزش عاری از حرکات تند و فشارهای نامنظم است .
ورزش گلف محدودیت سنی ندارد و علاقمندان خواه کودک ، خواه کهنسال و تمام اعضای خانواده در کنار هم می توانند گلف بازی کنند .

هر دور بازی گلف بین ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد و در یک دور بازی تنها حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه آن صرف زدن ضربات به توپ می شود اما در این چند ساعت بازیکن با انگیزه گلف ، حدود ۸ کیلومتر پیاده روی می کند .
پیاده روی ۸ کیلومتری گلف باز در مدت ۴ ساعت آن هم در محیط باز و زمین سبز گلف ، باعث آسایش و آرامش روحی او می شود و یک گلف باز به سبب انگیزه ای که برای طی مسیر دارد احساس خستگی و بی حوصلگی نمی‌کند و برای همین فردی پر حوصله و با استقامت می شود .
زمین گلف باید چمن و ۳۰ تا۴۰ هزار متر مربع وسعت داشته باشد .
زمین استاندارد گلف داری ۱۸ حفره است .
هدف این بازی ، انداختن توپ به ترتیب در حفره‌های ۱۸ گانه با استفاده از چوب‌های متفاوت و زدن کمترین تعداد ضربات است .
فاصله حفره‌ها از نقطه شروع و از یکدیگر متفاوت و معمولاً بین۱۰۰ تا۶۰۰ یارد متغیر است که در این فواصل موانع گوناگونی از قبیل موانع آبی و شن زار و چمن زارهای بلند و پر پشت طراحی و تعبیه می شود .
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل فدراسیون گلف ایران در سال ۱۳۷۴ ، استان های بیشتری فعالیت خود را در این رشته آغاز کردند و هم اکنون این رشته ورزشی در بیش از ۲۵ استان فعال است .
اولین دوره لیگ برتر گلف پارسال با حضور ۱۰ تیم در ۲ گروه پنج تیمی از استانهای خوزستان ، لرستان ، چهارمحال و بختیاری ، اصفهان و تهران آغاز شد که استان خوزستان با داشتن ۶ تیم بیشترین سهمیه را در لیگ برتر گلف دارد .
پیش از این ، مسابقات گلف باشگاههای کشور در سطح دسته اول برگزار می شد و تیم های نفت مسجد سلیمان و شرکت ملی حفاری در اهواز با کسب ۱۳ و ۱۲ قهرمانی به عنوان پرافتخارترین تیم های گلف باشگاههای کشور محسوب می شدند .
گلف بازان استان خوزستان تاکنون در سطح آسیا افتخارات زیادی را کسب کرده اند .
مرحوم غدیر ساکی در مسابقات قهرمانی آسیا سال ۱۳۳۸ بحرین عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد .
همچنین مرحوم شهباز حسین پور نیز درعمر ورزشی خود در رقابت های مختلف آسیایی شرکت داشت و مقام نایب قهرمانی آسیا را در سال ۵۴ کسب کرد .
وی یک دوره مقام سوم قاره کهن را نیز در کارنامه خود به ثبت رساند .
درگذشته ورزش گلف خوزستان در انحصار ورزشکاران وزارت نفت بود ، اما در چند سال اخیر گلف در خوزستان فراگیر شده و امسال درترکیب تیم های گلف شرکت های نفت خوزستان ، بازیکنانی از خارج مجموعه وزارت نفت جذب شدند .
با افزایش علاقمندن به گلف در نقاط گلف خیز استان خوزستان ، این رشته ورزشی در شهرهای دیگری همچون هندیجان ،خرمشهر و باوی گسترش یافته که بخش خصوصی در این زمینه نقش مهمی را ایفاء کرده است.
رئیس کمیته فنی فدراسیون گلف کشور با اشاره به اینکه درتمام نقاط جهان ،گلف در زمین چمن برگزار می شود افزود : یکی از مهم ترین مشکلات گلف کشور و به خصوص استان خوزستان ، نبود زمین چمن ویژه گلف و برگزاری مسابقات گلف در زمین های خاکی است.
گودرز مولایی با بیان اینکه تنها زمین استاندارد گلف کشور در تهران است افزود : با نبود زمین چمن ، ورزشکاران کشورمان برای حضور در مسابقات بین المللی با مشکلاتی روبرو هستند.
وی یکی دیگر از مشکلات گلف درخوزستان را وضعیت آب و هوایی عنوان کرد و گفت : این مسئله باعث شده است که برخی از گلف بازان برتر خوزستان به نقاط دیگر کشور مهاجرت کنند.
دبیر هیات گلف استان خوزستان نیز گفت : گلف بر خلاف رشته های دیگر ورزشی به زمان نیاز دارد ، علاقمندان گلف برای حرفه ای شدن حداقل ۴ سال باید به تمرین منظم بپردازند تا از نظر تکنیک و آمادگی به یک بازیکن ایده آل تبدیل شوند .
غلامرضا موسوی با بیان اینکه بیشتر زمین های گلف کشور در خارج شهر قرار دارند افزود : این موضوع سبب استقبال کمتر جوانان به این رشته ورزشی شده است .
مربی سابق تیم ملی گلف بزرگسالان کشور نیز در خصوص علت گسترش نیافتن این رشته ورزشی در نقاط دیگر کشور گفت : مهمترین علت این مسئله ، آشنا نبودن خانواده ها با ورزش گلف است .
ورزش گلف یک ورزش خانوادگی محسوب می شود و تمام اعضای خانواده می توانند بدون هیچ محدودیتی به تمرین گلف بپردازند زیرا پوشش لباس ورزشکاران این رشته کاملاً مطلوب است و این موضوع بویژه به منظور توسعه و تعمیم ورزش بانوان که تا حدودی در مکان‌های باز ورزشی محدودیت دارند ، بسیار ارزنده و قابل توجه است.
علی‌جمعه ‌قلی‌زاده افزود : خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بعضی از نقاط کشور ، برنامه ریزی خوبی در رشته گلف صورت گرفته است و هم اکنون استان لرستان با توجه ویژه به این رشته ، پیشرفت خوبی داشته است .
وی راهکار پیشرفت گلف خوزستان را پوشش چمن زمین های گلف می‌داند و می‌گوید : از نظر بازیکن و مربی در این استان مشکلی وجود ندارد و با تجهیز زمین‌ها به چمن ، گلف خوزستان می‌تواند نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی صاحب عنوان شود .
رئیس هیات گلف استان خوزستان با اشاره به برنامه های آینده این هیات گفت : مهم ترین برنامه آینده این هیات آموزش ورزشکاران است که هم اکنون ۱۲ مدرسه گلف در خوزستان در این زمینه فعالیت می کنند .
علیرضا مراد حاجتی با بیان اینکه گلف بانوان خوزستان نسبت به آقایان،ضعیف تراست گفت : به همین علت در نظر داریم با حضور مربیان برتر کشور در بخش بانوان ، کلاس های استعدادیابی و آموزشی گلف را برگزار کنیم .
وی درخصوص حضور بخش خصوصی درگلف خوزستان گفت: هم اکنون تیمهای آزادگان و پرسپولیس مسجدسلیمان و سورتمه اهواز بدون حمایت ارگانهای دولتی در مسابقات دسته اول لیگ برتر باشگاههای کشور حضور دارند .
رییس هیات گلف استان خوزستان از برگزاری اولین دوره مسابقات بین الملی جام مرحوم شهباز حسین پور در اسفند امسال درمسجدسلیمان خبرداد و افزود : مسابقات جام مرحوم شهباز حسین پور پیش ازاین با حضورتیم های داخلی برگزار می شد که با موافقت فدراسیون گلف کشور این رقابتها به صورت بین الملی برگزار خواهد شد.
رئیس فدراسیون گلف کشور نیز با اشاره به اینکه استان خوزستان مهد ورزش گلف کشور است گفت : هم اکنون بیش از۵۰ درصد اعضای تیم ملی گلف در ۲رده سنی جوانان و بزرگسالان از ورزشکاران خوزستانی هستند که این مسئله نشان ازجایگاه گلف دراستان است.
کیکاوس سعیدی گفت: از مهم ترین علل رشد این ورزش درخوزستان ، برگزاری مسابقات تحت عنوان های مختلف است به همین خاطر فدراسیون گلف برای ترقی این ورزش نگاه خاصی به استان خوزستان دارد .
۰۰۰۲

IRIBNews RSS SportNews

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مجید:

    خجالت هم کار خوبی است استانهای اذربایجان شرقی/اردبیل /زنجان/و…هم هستند ولی شما لیاقت نوشتن نام این استانها را هم نداشتید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.