گسترش عملیات جاسوسی آمریکا در آفریقا

روزنامه واشنگتن پست امروز پنجشنبه در گزارش خود از ‘واگادوگو’ پایتخت کشور آفریقایی بورکینافاسو نوشت که آمریکا برای شناسایی محل های اختفای تروریست ها در منطقه ای به وسعت صحرای آفریقا تا مناطق جنگلی استوایی قاره سیاه، شبکه ای از پایگاه های کوچک هوایی ایجاد کرده است که هواپیماهای جاسوسی از این پایگاه ها به پرواز در می آیند.

این هواپیماهای کوچک غیرمسلح شبیه هواپیماهای خصوصی معمولی هستند اما مجهز به حسگرهای مختلف از جمله دوربین های ویدیویی، حسگرهای مادون قرمز، تجهیزات استراق سمع امواج رادیویی و سیگنال های تلفن همراه هستند و برای سوختگیری از باندهای پرواز در مناطق متروک جنگلی استفاده می کنند.

واشنگتن برای عملیات جاسوسی خود در این نقطه از جهان از سال ۲۰۰۷ ده ها پایگاه برای این هواپیماهای جاسوسی ایجاد کرده است. اما عملیات جاسوسی و اطلاعاتی واشنگتن در ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این امرخود بیشتر حاصل جنگ رو به رشد آمریکا علیه القاعده و گروه های شبه نظامی وابسته به این گروه تروریستی است.

کار مدیریت و هدایت عملیات جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در آفریقا بر عهده نیروی عملیات ویژه این کشور است که برای انجام این کار از شرکت های پیمانکاری نظامی آمریکایی و ارتش های آفریقایی کمک می گیرد.

واشنگتن پست می نویسد که عملیات مخفیانه اطلاعاتی آمریکا در آفریقا دامنه گسترده فعالیت نیروی عملیات ویژه آمریکا را در سراسر دنیا نشان می دهد و بار دیگر بر اهمیت نقش این نیرو در راهبرد امنیت ملی دولت باراک اوباما تاکید می کند.

این نشریه می نویسد که واگادوگو پایتخت بورکینافاسو یکی از مراکز اصلی شبکه جاسوسی آمریکا در قاره آفریقا محسوب می شود و ده ها نفر از جاسوسان آمریکایی و پیمانکاران نظامی در این شهر پایگاه دارند.

مترجمام ** ۲۰۴۴ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۸۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.