چین: آمریکا بزرگترین صادرکننده سلاح به آفریقا است

به گزارش ایرنا، روزنامه ‘ گلوبال تایمز’ به مقاله منتشره در روزنامه واشنگتن پست که در آن ادعا شده چین به سرعت در حال توسعه بازار صادراتی سلاح خود در آفریقا است، پاسخ داد.

این روزنامه با نقل از ‘ لی دائونگ ‘ استاد دانشگاه دفاع ملی چین نوشت : اینکه برخی از سلاح های ساخت چین در کشورهای تحت تحریم سازمان ملل متحد یافت می شوند را نمی توان دلیلی بر این مدعا دانست که پکن به این کشورها سلاح صادر می کند.

این روزنامه افزود: زمانی سلاح های چینی در بازار عرضه می شوند به دست خریداران می افتد و این سلاح ها چند بار خرید و فروش می شوند و در نهایت ممکن است وارد مناطق ممنوعه شوند.

گلوبال تایمز با تاکید براینکه چین به طور مستقیم به کشورهای تحت تحریم سازمان ملل سلاح صادر نمی کند، افزود: اگر از منظر اقتصادی به مسئله نگاه کنیم بیشترین حجم سلاح صادراتی چین به آفریقا را سلاح های سبک تشکیل می دهد.

به نوشته این روزنامه دولتی پکن، این در حالیست که آمریکا سلاح های سنگین و مخرب را صادر می کند.

‘ سونگ شیائو’، یک کارشناس نظامی چین در این مورد اظهار داشت: از سه سال قبل که میزان مبادلات تجاری چین با آفریقا از آمریکا پیشی گرفت ، کشورهای غربی نسبت به تجارت کشور ما و قاره سیاه هراسی نامعقول پیدا کرده اند.

وی افزود: اگر بحث صادرات سلاح باشد، آمریکا بدون شک بزرگترین سهم را در این بازار دارد.

روزنامه واشنگتن پست در مقاله روز ۲۶ اگوست خود مدعی شد، چین بازارهای وسیعی را در کشورهای آفریقایی که تحت تحریم سازمان ملل قرار دارند از جمله سودان وسومالی بدست آورده است.

به نوشته این نشریه، تجارت تسلیحات چین طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ تقریبا ۹۵ درصد رشد داشته است و موجب شده که این کشور بعد از آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان و اسرائیل در رتبه ششم جهانی صادر کنندگان عمده سلاح قرار گیرد.

بنا به این گزارش، آمار موسسه بین المللی صلح استکهلم بیانگر این است که سهم شش درصدی چین از بازار اسلحه آفریقا بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ به ۲۵ درصد در فاصله زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ افزایش یافته است.

در حالیکه در همین مدت سهم روسیه در این بازار از ۳۱ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

گزارش مذکور می افزاید، عملکرد چین در صادرات سلاح به کشورهای دیگر از جمله روسیه متفاوت است بطوریکه چین با عملکرد خود اقتدار سازمان ملل متحد را به چالش کشیده و از همکاری با کارشناسان این سازمان سرباز می زند.

این گزارش می نویسد، با این رویه می توان نتیجه گیری کرد اقدامات چین در گسترش صادرات سلاح به بازارهای جهانی با جایگاه این کشور به عنوان یک کشور بزرگ و مسئولیت پذیر در صحنه جهانی مغایرت دارد.

مطلب واشنگتن پست در حالی منتشر شده که یک هیات عالی رتبه نظامی چین به آمریکا سفر کرده بود.

آساق ** ۲۷۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۷۶۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.