گفتمان سازی برای ترویج کتاب و کتاب خوانی از اولویت های تلویزیون است

به گزارش روز دوشنبه معاونت سیما، ‘علی دارابی’ در دیدار اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی که با هدف یافتن راهکارهای موثر برای تقویت ترویج و تبلیغ کتاب و فرهنگ کتابخوانی انجام شد، با استناد به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کتاب و کتابخوانی گفت : تمام تلاش ما این است که منویات ولی فقیه و مرجع تقلیدمان را اجرا و دغدغه رهبر معظم انقلاب را در این خصوص کم کنیم.

دارابی با بیان اینکه شبکه های سیما مطالبات رهبر معظم انقلاب را در حوزه های مختلف پیگیری و اجرا می کنند، افزود: تلاش سیما بر این مهم استوار بوده است که سازوکار مناسب تبلیغ و ترویج کتاب و مطالعه را در سیما ساختارمند و نهادینه کند و جایگاه شایسته آن را در ساختارهای برنامه ریزی و برنامه سازی تلویزیون پیدا کند .

معاون سیما مجمع ناشران انقلاب اسلامی را مولود فرخنده انقلاب اسلامی و از دستاوردهای نظام توصیف کرد و گفت:برای ترویج و تبلیغ کتاب نیازمند یک نهضت هستیم و در این خصوص همکاری موثر رسانه ملی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است .

دارابی تاکید کرد: موضوع مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید در دستور کار همگانی در سطح کشور قرار گیرد و از همه ظرفیت ها دراین خصوص استفاده شود .

توسعه و تعمیق ترجمه آثار مکتوب بزرگان و نویسندگان ایرانی ، صنعت چاپ ، کاغذ ، نشر و توزیع از دیگر موضوعات مورد توجه معاون سیما بود و دارابی از آمادگی سیما برای ایفای نقش کاربردی برای تحقق آن خبر داد.

معاون سیما تشکیل اتاق فکر مشترک سیما و مجمع ناشران انقلاب اسلامی را ضروری دانست و گفتمان سازی درخصوص کتاب و کتابخوانی را از جمله دستاوردهای مهم آن بر شمرد .

دارابی از این مجمع خواست ، بسته هایی موثر درباره کتاب و مطالعه متناسب با مخاطبان هر شبکه بر اساس استانداردهای تلویزیونی تهیه و در اختیار سیما قرار دهند .

وی با تاکید بر این که مولفه های مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اخلاق ، امید ، آگاهی و دین ، حمایت از تولید ملی و مسایل خانواده از اولویت های کاری سیما است از مجمع ناشران خواست آثار منتشر شده با محوریت این اولویت ها را برای معرفی و استفاده در برنامه های تلویزیونی ارایه کنند .

برنامه سازی در حوزه کتاب ، معرفی ناشران و مولفان و کتب به مخاطبان سیما ، نقد و بررسی کتاب ، تهیه زیرنویس و تیزرهای مربوط ، برنامه ریزی برای نمایشگاه کتاب سال آتی و تدوین برنامه جامع برای ترویج و تبلیغ شایسته کتاب و کتابخوانی درسیما از دیگر سر فصل های مشترک کاری سیما و مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود که معاون سیما دست اندرکاران این مجمع را به همراهی برای عملیاتی کردن آن فرا خواند .

‘میثم نیلی’ مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز با تشریح وظایف و عملکرد این مجمع گفت : صدا و سیما و مجمع می توانند در کنار هم برای ترویج و تبلیغ کتاب و کتاب خوانی کمک کنند و موثر واقع شوند .

وی افزود : مجمع ناشران انقلاب اسلامی می تواند از ظرفیت عظیم صدا و سیما برای ترویج و تبلیغ کتاب استفاده و این مجمع نیز می تواند به غنای برنامه های سیما کمک کند .

نیلی محورهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله تولید کاغذ و ترجمه آثار به زبان های مختلف را مورد توجه قرار داد و از صدا و سیما خواست دراین خصوص پشتیبان اهل قلم و نشر باشد .

وی همچنین از راه اندازی رسانه تخصصی حوزه کتاب با عنوان ‘شیرازه’ خبر داد .

محمد علی فقیه عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مدیر انتشارات شاهد نیز با اشاره به قابلیت های مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت : توان کافی برای تولید برنامه های مربوط درخصوص کتاب وجود دارد و مجمع ناشران انقلاب اسلامی دراین زمینه آماده همکاری با سیما است .

مدیر انتشارات شاهد با قدردانی از تشکیل شورای کتاب در سیما و اهتمام خاص معاون سیما به امور کتاب و کتابخوانی ابراز امیدواری کرد ، سالگرد دیدار جمعی از کتابداران با رهبر معظم انقلاب اسلامی مقطعی برای بازخوانی مطالبات معظم له باشد .

همچنین مهدی فضائلی عضو هیات مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مدیر انتشارات سروش انگیزه لازم برای ارایه کار خلاقانه ، جذاب و موثر در حوزه کتاب و اشراف هر چه بیشتر برنامه سازان و تهیه کنندگان سیما را برای ارتقای کیفی برنامه های این حوزه ضروری دانست و گفت : برنامه های حوزه کتاب و کتابخوانی باید جریان ساز و تاثیرگذار باشد .

وی همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و صدا و سیما را برای تعمیق برنامه های سیما و استفاده از این رسانه تاثیرگذار برای ترویج و تبلیغ فرهنگ مطالعه ضروری ارزیابی کرد .

مجید صحاف مدیر سازمان رسانه ای شیرازه نیز با قدردانی از کارهای خوب و ارزنده سیما در حوزه کتاب و کتابخوانی بر نقش رسانه تاثیرگذار سیما برای تغییر ذائقه مردم و افزایش اهل مطالعه تاکید کرد .

وی اظهار داشت : تعامل دو سویه مجمع و سیما برای ترویج و تبلیغ کتاب و فرهنگ مطالعه در جامعه لازم است.

مدیر سازمان رسانه ای شیرازه در ادامه معرفی و ارائه بانک اطلاعاتی کتاب ، ناشران و مولفان ارتباط هر چه بیشتر با اهل قلم و نشر و دیده شدن نویسندگان و ناشران کتاب را برای برنامه سازی بهتر در سیما ضروری دانست .

فراهنگ ۲۰۲۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۶۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.