یک شخصیت عرب:امریکا در پی معرفی ایران به جای اسراییل به عنوان خطر برای عرب هاست

به گزارش ایرنا در دمشق، ‘عبدالعزیز السید’ در میزگرد روزنامه ‘العرب الیوم’ در امان پایتخت اردن تصریح کرد که امریکایی ها به روش های مختلف بر ایران اعمال فشار می کنند، دانشمندان آن را می کشند، مانع از دستیابی ایران به فناوری می شوند و در جمهوری آذربایجان پایگاه احداث می کنند تا به اهداف خود در ارتباط با ایران برسند.

وی در این میزگرد که با حضور ‘مصطفی مصلح زاده’ سفیر ایران در اردن، ‘بسام قاقیش’ وزیر سابق آب اردن و ‘نواف الزرو’ و ‘محمد عریضه’ از نویسندگان اردنی برگزار شد، خاطر نشان کرد که با وجود همه این تحولات جنگ علیه ایران به وقوع نمی پیوندد زیرا ایران بمب اتم ندارد و در فکر دستیابی به آن هم نیست و آمریکا و اسرائیل این موضوع را بهتر از همه می دانند، لذا هدف آنها این است که ایران را به جای اسرائیل به عنوان خطر نخست برای اعراب جلوه دهند.

به گفته رییس اتحادیه احزاب عربی، آمریکا امکان ورود به یک جنگ جدید در منطقه را ندارد. اسرائیل نیز بعد از جنگ ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان) یک و نیم میلیارد دلار برای موشک های ضد موشک حیتس و مبالغ دیگری برای سیستم گنبد آهنین و غیره هزینه کرد.

السید افزود: اکنون سوال این است که اگر ایران مثلا هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کند و هزینه هر فروند موشک ضد موشک برای مقابله با آنها از سوی اسراییل حدود ۱۰۰ هزار دلار باشد، این پروژه برای اسرائیل چقدر تمام خواهد شد؟

وی ادامه داد : این در حالی است که در آمریکا زمزمه هایی مبنی بر کاهش کمک های نظامی این کشور به اسرائیل مطرح است، لذا اسرائیل تلاش می کند تا کشورهای دیگر را علیه ایران تحریک کند و هزینه ها را به آنها تحمیل کند.

این شخصیت عرب گفت: ما قرن جدید را با پیروزی هایی شروع کردیم و اکنون جنبش های مردمی تهدیدی بزرگ برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بر این اساس آنها تلاش می کنند تا در مسیر این جنبش ها انحراف ایجاد کنند.

رئیس اتحادیه احزاب عربی خاطر نشان کرد: ما قرن جدید را با پیروزی هایی شروع کردیم و اکنون جنبش های مردمی تهدیدی بزرگ برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بر این اساس آنها تلاش می کنند تا در مسیر این جنبش ها انحراف ایجاد کنند.

السید با تاکید بر این که باید تلاش شود تا اختلاف بین شیعه و سنی کنار گذاشته شود و اصلاحات دموکراتیک در کشورها انجام شود ، افزود: ایران پس از انقلاب سه اقدام مهم شامل اخراج سفیر اسرائیل از تهران و تحویل سفارت اسراییل به فلسطین ، تعیین روز جهانی قدس و مطرح کردن موضوع استکبار جهانی انجام داد.

قاقیش وزیر سابق آب اردن هم در این میزگرد گفت: ایران دارای بمب هسته ای نیست و نیت تولید آن را نیز ندارد زیرا در آن صورت خودش مورد هدف قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که ایران باید کار رسانه ای و تبلیغی قوی انجام بدهد، افزود: هدف از تبلیغات اسرائیل علیه ایران این است که این کشور را دشمن اول منطقه معرفی کند و سپس جهان اسلام را با ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی تجزیه کند.

این مقام سابق اردنی تاکید کرد: هدف امریکا و اسراییل از طرح برخی مسایل در ارتباط با ایران کنار زدن آن و تثبیت اسرائیل به عنوان قدرت مشروع و شماره یک منطقه است. قاقیش افزود: در منطقه هیچ دوستی برای اسرائیل وجود ندارد زیرا این رژیم می خواهد به طور مطلق بر کل منطقه مسلط شود.

وی ادامه داد: با وجود معاهده صلح اردن با اسرائیل، این رژیم تمام سهم آب اردن و فلسطین را تصاحب می کند. میزان مصرف فلسطینی ها از آب کمتر از ۱۰ درصد مصرف اسرائیلی هاست.

به گفته این مقام سابق اردن ، در کنفرانسی در اتریش همه شرکت کنندگان بر این عقیده بودند که اسرائیل بزرگ ترین آلوده کننده محیط زیست منطقه خاورمیانه است.

قاقیش خاطر نشان کرد که اسرائیل بر مراکز تصمیم گیری آمریکا مسلط است ولی امروز ملت های اسلامی متاسفانه وحدت ندارند.

‘مصطفی مصلح زاده’ سفیر ایران در اردن نیز در این میزگرد گفت: مشکل آمریکا و اسرائیل پرونده هسته ای ایران نیست بلکه راهبرد مقاومت اسلامی است.

فشارها و تحریم های آمریکا علیه ایران از زمان پیروزی انقلاب شروع شد و در سال های اخیر، آمریکا سعی کرده بقیه کشورها را نیز با خود همراه کند. آمریکا تا کنون ۲ بار بطور مستقیم به ایران حمله کرده است. نخست در سال ۱۹۸۰ بود که در صحرای طبس شکست خورد و عقب نشینی کرد. در مورد دوم آمریکا در سال ۱۹۸۶ به کشتی ها و اسکله های ایران حمله کرد در حالی که آن زمان پرونده هسته ای ایران مطرح نبود.

مصلح زاده نتیجه گرفت که هدف اصلی امریکا این بود که ایران را به عنوان ممحور مقاومت اسلامی از بین ببرد. وی در این زمینه به اظهارات دولتمردان دوره بوش اشاره کرد که پس از قرار دادن ایران در محور شرارت چند بار به صراحت گفتند باید نظام ایران ساقط شود.

سفیر ایران در اردن اظهار تاسف کرد از اینکه در تقابل ایران با آمریکا و اسرائیل، برخی کشورها در کنار آمریکا قرار گرفته اند و وقتی آمریکا تحریم نفت ایران را اعلام کرد برخی از کشورها گفتند کمبود نفت ایران را جبران می کنیم.

سفیر ایران در ادامه گفت: در طول ۳۳ سال هیچ تجاوزی علیه هیچ کشوری نداشته ایم. در حوادث بحرین، ایران را به دخالت در امور داخلی این کشورکردند ولی شاهد بودیم کمیته ویژه تحقیق که توسط دولت بحرین تشکیل شده بود وجود هرگونه نشانه از دخالت ایران در حوادث آن کشور را رد کرد.

مصلح زاده در خصوص پرونده هسته ای ایران گفت: ما عضو ان پی تی هستیم و از آن تخطی نکرده ایم، ولی خواست آمریکایی ها از ایران فراتر از ان پی تی است . آنها می گویند اصلا نباید غنی سازی داشته باشید. در تمامی مراکز هسته ای ما دوربینهای آژانس بصورت ۲۴ ساعته فعالیت ها را کنترل می کنند. بازرسان تا کنون بیش از ۳۰۰۰ نفر روز از مراکز هسته ای ما دیدن کرده اند، بنابراین ما مخفی کاری نکرده بلکه همکاری کرده ایم. مشکل آن است که انها می خواهند از مراکز نظامی ما دیدن کنند.

مصلح زاده در بخشی از این میز گرد گفت: بیداری مردم منطقه (که در طول ۶۰ سال گذشته سابقه نداشته) روند تضعیف آمریکا و اسرائیل را تقویت می کند. شکی نیست که دولت های عربی مثل دولت سوریه نیاز به اصلاحات دارند، ولی آمریکا و اسرائیل در سوریه اصلاحات نمی خواهند بلکه در پی جنگ داخلی هستند. در صورتی که ما خواستار اصلاحات هستیم و این سیاست را نه تنها در سوریه بلکه در بحرین، یمن، مصر و تونس نیز داریم. پس ما می توانیم به یک منشور وحدت مبتنی بر دولت های مردمی در منطقه برسیم و مانع دخالت آمریکا، اسرائیل و غرب بشویم.

خاورم**۱۴۳۶**۱۴۳۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۲۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.