یک کارشناس: تلاش رییس جمهوری مصر در اختیار گرفتن تمام قدرت است

به گفته ‘آرمل شاریه’ مرسی با پاکسازی ارتش تلاش می کند قدرت را به تنهایی در مصر در دست گیرد و اگرچه این راه دشوار و ناهموار است اما وی آن را آغاز کرد و مصمم است تا پایان ادامه دهد.

وی افزود: برکناری مارشال طنطاوی در ادامه یک سری برکناری ها صورت می گیرد که به شکلی مخفیانه شروع شده است و نتیجه آن بدون تردید ایجاد نوعی دیکتاتوری جدید در مصر خواهد بود.

این کارشناس افزود: در استانها برخی فرمانداران تغییر کرده اند و در حمله اخیر شبه جزیره سینا برکناری رئیس سازمان اطلاعات جنجال بسیاری به پا کرد.

شاریه خاطر نشان کرد: برکناری طنطاوی در حالی صورت می گیرد که مرسی وی را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرده بود اما ناگهان گفته شد او در سن ۷۶ سالگی باید بازنشسته شود.

در خلال این مسائل می توان اراده مرسی را برای در اختیار گرفتن قدرت و تصمیم گیری دید.

این کارشناس افزود: اخوان المسلمین سال ها از صحنه سیاست مصر به دور بود و این بار می خواهد از فرصت به دست آمده استفاده کرده و جای پای خود را محکم کند.

بدون شک از این پس اطرافیان مرسی افرادی خواهند بود که از وی حرف شنوی دارند به عنوان مثال وزیر دفاع و فرمانده ارتش که بر اساس قانون اساسی فراتر از رئیس جمهوری قرار دارند دیگر بر خلاف طنطاوی مخالف رئیس جمهوری نیستند.

آرمل شاریه در ادامه خاطر نشان کرد: خلائی قانونی در مصر اکنون ایجاد شده و مشخص نیست چه کسی می خواهد این خلاء را پر کند. از جایی که برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی امکان پذیر نیست این خلاء قدرتی شبه دیکتاتوری به رئیس جمهور ی مرسی می دهد.

وی افزود: تحلیلگران در باره اینکه آیا این قدرت نمایی از سوی مرسی صورت گرفته و یا دفتر اخوان المسلمین در این مورد اتفاق نظر ندارند، اما آنچه مسلم هست این است که جامعه مصر به سمت اسلامی شدن پیش می رود.

مترجمام**۹۰۴۱**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۸۶۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.