یونان در آستانه ورشکستگی

به گزارش ایرنا،هفته نامه اشپیگل در پیش خبری که در نسخه آنلاین روز یکشنبه خود منتشر کرد، با بیان اینکه صندوق بین المللی پول به اتحادیه اروپا اعلام کرده که دیگر به یونان کمک مالی ارائه نخواهد کرد، نوشت: با این وضعیت آتن احتمالا تا ماه سپتامبر (دوماه آینده) ورشکسته خواهد شد.

برپایه خبر اشپیگل، مقامات عالیرتبه صندوق بین المللی پول به رهبران اتحادیه اروپایی اطلاع داده اند که بیش از این آمادگی ندارند تا پول بیشتری برای کمک به آتن در اختیار دولت این کشور قرار دهند.

درحال حاضر تروئیکای کمک کننده به یونان متشکل از کمیسیون اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپایی و صندوق بین المللی پول درحال بررسی شرایط هستند که آتن تا چه حد به تعهدات خود در زمینه اجرای اصلاحات اقتصادی، کاهش هزینه ها و همچنین انضباط بودجه ای پایبند بوده است.

مشکل در ارائه تسهیلات و کمک های جدید به یونان از آنجا ناشی شده که آتن اعلام کرده برای اجرای اصلاحات اقتصادی و عمل به تعهدات خود در بازپرداخت بدهی ها نیازمند فرصت بیشتر و همچنین دریافت کمک مالی جدیدتر از سوی اتحادیه اروپایی برای فائق آمدن بر مشکلات و بحران مالی است.

این درحالی است که اگر چنین فرصت بیشتری در اختیار یونان قرار گیرد، این وضعیت می تواند ۱۰ تا ۵۰ میلیارد یورو هزینه های اضافه تر بر این اتحادیه تحمیل کند و بهمین خاطر بسیاری از دولت های واحد پولی یورو حاضر نیستند بیشتر از این اعتبار در اختیار آتن قرار دهند.

کشورهایی همچون هلند و فنلاند نیز به این شرط حاضر به کمک های بیشتر به یونان شده اند که صندوق بین المللی پول نیز حاضر به کمک باشد و در غیر اینصورت کمک نخواهند کرد.

در همین رابطه وزیر اقتصاد آلمان ‘فیلیپ روسلر’ معتقد است با این شرایط تقریبا برای یونان هیچ شانس دیگری باقی نمانده تا بتواند در واحد پولی یورو باقی بماند.

روسلر خاطرنشان کرد: به نظر من یونان با ادامه بحران و ناتوانی در حل مشکلات خود به همین زودی ها از منطقه واحد پولی یورو خارج خواهد شد.

وزیر اقتصاد آلمان افزود: تردید دارم که آتن بتواند برنامه اصلاحات اقتصادی خود را پیش ببرد و اگر یونان به تعهدات خود در قبال اتحادیه اروپا و تروئیکا عمل نکند، پول دیگری به این کشور پرداخت نخواهد شد.

روسلر در عین حال تاکید کرد: من دیگر ترس و نگرانی از خروج یونان از واحد پولی یورو ندارم و آلمان برای چنین سناریویی خود را آماده کرده است.

اروپام**۲۰۵۱**۱۷۰۱**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۲۳۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.