یک جشنواره متفاوت در دهه فجر/ همزمان در ۲۲ استان و ۲۲ کشور خارجی

۱۱م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری جشنواره های بین المللی قرآنی «آیات» بعد از ظهر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام حمید محمدی، معاون قرآن و عترت این وزارتخانه، در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

به گفته وزیر ارشاد دومین دوره جشنواره بین المللی قرآنی آیات، در ۲۲ استان کشور و نیز در ۲۲ کشور خارجی برگزار می گردد که آغاز این جشنواره ها هفته وحدت خواهد بود و مراسم پایانی آن در ۱۹ بهمن در تهران برگزار می گردد البته مراسم پایانی هر کدام از بخشهای ۲۲ گانه، در استانهای میزبان برپا می گردد. وی جشنواره های قرآنی آیات را برنامه ای شبیه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) توصیف کرد و گفت: با برگزاری این جشنواره ها انتظار داریم که اندیشمندان، پژوهشگران و هنرمندان در حوزه قرآن در کنار هم قرار گیرند و آثار برجسته ای را ارائه دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دومین جشنواره های بین المللی قرآنی آیات با شعار «هنر، انسان و قرآن» برگزار می گردد، افزود: برای اینکه گفتمان قرآنی در کشور حاکم شود، جریان سازی فرهنگی با چنین برنامه هایی صورت می گیرد و امیدواریم با این برنامه ها یک رابطه ناگستنی بین قرآنیان و هنرمندان متعهد در کشور و خارج از کشور به وجود آید. محتوا و موضوعی که در این جشنواره ها بر آن تأکید می گردد «انسان از منظر قرآن» است ضمن اینکه امسال بخش بیداری اسلامی را نیز خواهیم داشت.
وزیر فرهنگ در پایان از برنامه ریزی جهت برگزاری سومین دوره جشنواره قرآنی آیات در سال آینده در ۳۱ استان کشور خبر داد و تأکید کرد: با برگزاری جشنواره قرآنی آیات در ایام دهه فجر امیدواریم که آثار برجسته ای تولید شود که قابل ارائه در جهان باشد و این امکان ایجاد شود تا در موزه ای هنرها و تولیدات قرآنی برگزیده حفظ شود.
حجت الاسلام حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و دبیر کل این جشنواره ها نیز با تشریح برنامه های جشنواره گفت: جشنواره های قرآنی آیات به دنبال احیای زبان قرآن یعنی زبان فطرت است. هنر قرآن دارای زبان انسانی و بین المللی است و هنر قرآنی، هنری فطری و حقیقی در برابر هنرهای موهوم و نفسانی است. داعیه رساندن انسان به حقیقت بزرگترین داعیه هنرهای قرآنی است که در این جشنواره ها بدان توجه می گردد. ضمن اینکه برگزاری جشنواره آیات به ارائه آثار ممتاز قرآنی می پردازد و از آثار برگزیده قطعا حمایت ویژه می کند.
وی با اشاره به قالبهای شش گانه جشنواره های قرآنی آیات، گفت: قرآن و هنرهای نمایشی با ۵ جشنواره، قرآن و هنرهای تجسمی با ۵ جشنواره، قرآن و فرهنگ و ادب در ۷ جشنواره، قرآن و پژوهش در ۳ حوزه، قرآن و نغمات، و قرآن و رسانه های مکتوب و دیجیتال از جمله قالبهای ششگانه جشنواره قرآنی آیات به شمار می روند.

محمدی با اشاره به برگزاری جشنواره های قرآنی آیات در ۲۲ کشور خارجی تأکید کرد: سال ۲۰۲۴ سال حضور ایران در ترکیه و سال ۲۰۲۴ سال حضور ترکیه در کشور ایران نامگذاری شده است، لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵ هفته قرآنی را در بهمن ماه در ترکیه برگزار خواهد کرد.
وی در مورد جوایز ویژه جشنواره آیات نیز گفت: امسال به جای سکه جوایز نفیس و فاخر اعطا خواهد شد و بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری، سعی شده حد ریالی جایزه رعایت شود و از سکه به موارد دیگر نظیر کمک هزینه حج عمره، کمک هزینه سفر عتبات عالیات، تابلوهای فاخر و… تبدیل شده اما حد کمی جوایز کاهش پیدا نکرده است.
جشنواره های بین المللی قرآنی آیات در قالب برنامه های فرهنگی و هنری در ۲۴ بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، سینمایی و هنرهای نمایشی، وبلاگ نویسی، عکاسی، تابلو فرش، پیامک و… به همت معاونت امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهادهای مختلف فرهنگی، از هفته وحدت تا دهه فجر در ۲۲ استان کشور و ۲۲ کشور آسیایی و اروپایی برگزار می گردد.

/۶۲۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.