یک فیلمساز روس در هالیوود + عکس

به گزارش خبرآنلاین، عنوان «آبراهام لینکلن: شکارچی خون‌آشام» می‌تواند مبنای یک شوخی باشد، اما وقتی کار دست تیمور بکمامبتوف فیلمساز روسی باشد، تماشاگران می‌توانند از این فیلم اکشن/ترسناک سه‌بعدی انتظار چیزی عمیق‌تر را داشته باشند.

استفاده از ژانر برای تفسیر مجدد تاریخ مشخصه کاری بکمامبتوف است. او سال ۲۰۰۴ در تریلر فراطبیعی «نگهبان شب»، روسیه مدرن را در حال گذر از کمونیسم به آشفتگی پس از فروپاشی، به صورت جامعه‌ای تصویر کرد که گرفتار نبردی باستانی بین نیروهای نور و تاریکی در دنیایی شامل خون‌آشامان است.

بکمامبتوف با این فیلم چهار میلیون دلاری که اقتباسی آزاد از رمان «نگهبان شب» نوشته سرگئی لوکیاننکو بود، برای خود اسم و رسمی به هم زد. این اقتباس سینمایی نزد منتقدان مقبول افتاد و در دنیا نیز حدود ۳۳٫۹ میلیون دلار فروخت. شرکت فاکس سرچ‌لایت حق پخش «نگهبان شب» در آمریکای شمالی را خرید و این فیلم را سال ۲۰۰۶ اکران کرد.

«نگهبان شب» راه ورود بکمامبتوف به هالیوود را باز کرد و او سال ۲۰۰۸ فیلم اکشن «تحت تعقیب» را با بازی آنجلینا جولی برای استودیو یونیورسال کارگردانی کرد. این فیلم در دنیا ۳۴۱٫۴ میلیون دلار فروخت و جایگاه بکمامبتوف را به عنوان فیلمسازی که می‌تواند کار خوب تحویل دهد تثبیت کرد.

«آبراهام لینکلن: شکارچی خون‌آشام» فیلم جدید بکمامبتوف که حاصل همکاری او با تیم برتن است، بر مبنای رمان ست گراهام-اسمیت ساخته شده است. بکمامبتوف با این فیلم به دنیای قصه‌های نمادین بازگشته است. وقتی برتن اولین بار داستان را به او بکمامبتوف نشان داد، نکته جالب برای او نگاه جدید به تاریخ بود.

بکمامبتوف «شکارچی خون‌آشام» را با همکاری کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه و موزه لینکلن در اسپرینگفیلد در ایالت ایلینویز ساخت. این فیلم درباره آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا است که شخصا برای نابودی لشکری از خون‌آشامان وارد عمل می‌شود.

او درباره فیلم جدید خود می‌گوید: «وقتی داستان را خواندم ابتدا به نظرم بسیار عجیب و غریب آمد، اما خیلی زود متوجه نگرش شگفت‌انگیز کتاب نسبت به تفسیر مجدد از زندگی یکی از روسای جمهور آمریکا شدم.»

بکمامبتوف همکاری با برتن را «بسیار ساده و آسان بر مبنای اعتماد و درک» توصیف می‌کند و می‌گوید: «واقعا از او خوشم آمد. او کار من را درک می‌کند.»

بکمامبتوف شباهت زیادی بین لینکلن و الکساندر دوم تزار وقت روسیه می‌بیند و می‌گوید: «آن‌ها دوست بودند و عقاید و دیدگاه مشترک داشتند، هرچند هیچ وقت همدیگر را ندیدند. آن‌ها هر دو در کشورهایشان برده‌ها را آزاد کردند، تزار در ۱۸۶۱ و لینکلن در ۱۸۶۳ و روسیه در جنگ داخلی آمریکا از لینکلن حمایت کرد.»

«آبراهام لینکلن: شکارچی خون‌آشام» ۲۲ ژوئن (۲ تیر) اکران می‌شود. بنجامین واکر در این فیلم نقش لینکلن را بازی می‌کند. مری الیزابت وینستید، دامینیک کوپر، روفوس سوئل، آنتونی مکی و آلن تیودیک دیگر بازیگران فیلم ۷۰ میلیون دلاری «آبراهام لینکلن: شکارچی خون‌آشام» هستند.

تلفیق وقایع تاریخی قطعا چیزی است که بکمامبتوف با آن آشناست. او سال ۱۹۶۱ در شوروی سابق به دنیا آمد و در گورویف، شهری در قزاقستان به دنیا آمد که اروپا و آسیا را از هم جدا می‌کرد. او هر روز در راه مدرسه از پلی کوچک روی رودخانه اورال رد می‌شد، پلی که نشانگر تمایز قاره‌ای، فرهنگی و تاریخی بود.

وقتی بکمامبتوف در نوجوانی به مسکو رفت، امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی سابق در اطراف او در حال فروپاشی بود. او به دنیایی کشیده شد که در آن نقش‌های زندگی، بی‌ثبات شده بود.

بکمامبتوف یه یاد می‌آورد: «زندگی در مسکو در روزهای دیوانه‌وار اوایل دهه ۱۹۹۰، همه مجبور به عبور از خطوط و مرزهایی بودند که در اغلب آدم‌ها در جوامع به مراتب با ثبات خیلی کم حس می‌کردند. بعضی‌ها توانستند از قالب شخصیت خود در دوران کمونیستی خارج شوند و در امواج سریع و خطرناک زمان، غرق شدند، اما بعضی‌ها به راحتی خود را از نو خلق کردند.»
 

ورایتی / ۹ ژوئن / ترجمه: علی افتخاری

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.