یک کارشناس: در بخش مسکن نیاز به تصمیمات تازه داریم

۲۳فروردین۱۳،

یک کارشناس مسکن دربارهٔ کنترل قیمت مسکن در سال جاری و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها معتقد است: قیمت مسکن مانند دیگر اقلام در جامعه به راحتی قابل کنترل نیست چرا که نیاز به تولید و تصمیمات جدی تر دارد و نمی توان مسکن را برای مدت محدودی کنترل کرد.

به گزارش Consbank، بیت الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا در پیش بینی خود از بازار مسکن از فصل بهار بیان کرد: دولت باید بتواند قیمت ارز را در این مدت تثبیت کند در غیر این صورت گرانی‌های پیش بینی نشده و غیر قابل کنترل در این بخش حاکم می گردد.

وی با بیان تجربه سال‌های قبل از افزایش و نوسانات دوره‌ای قیمت مسکن معتقد است: تاثیر افزایش قیمت‌های سال قبل در خردادماه جاری به گونه‌ای نمایان می گردد که سالهای قبل نشان داده پس از یک دوره افزایش قیمت و پس از آن رکود، حدود ۹ ماه بعد یعنی در خردادماه این افزایش قیمت‌ها بیش از پیش نمایان می گردد.

این کارشناس در تحلیل خود از بازار مسکن در سال قبل و وجود جریان سیاسی در فصل جاری و تاثیرات آن بر بازار مسکن گفت: افزایش قیمت مسکن از اواخر سال قبل با نوسانات نرخ ارز و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی آغاز شد و بیشترین تاثیر خود را در خردادماه امسال نشان می دهد.

ستاریان با اشاره به اینکه باید سالانه ۱٫۵ میلیون واحد مسکن در کشور ساخته شود اظهار کرد: ساخت و سازها طی دو سال اخیر نسبت به سال های ۸۸ و ۸۹ رشد خوبی داشتند، اما هنوز ساخت مسکن بیش از این تعداد در کشور احساس می‌شود.

این کارشناس مسکن افزود: طی سال های ۸۸ و ۸۹ تنها نزدیک به ۷۰۰ هزار خانه در کشور ساخته شد و در دوسال اخیر با ساخت ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی هنوز ساخت این واحدها برای نیاز کشور کافی نیست.

به گفته ستاریان، افزایش قیمت‌ها در سال قبل و در همه بخش‌های اقتصادی وجود داشته و همانطور که اشاره شد بخشی از افزایش قیمت‌ها خود را در خردادماه نشان می‌دهد و اکنون بعضی خریداران و فروشندگان در انتظار افزایش قیمت واحدهای خود می باشند که این امر سبب آشفتگی در بازار می گردد.

وی یکی از راه‌های کنترل افزایش قیمت مسکن را جلوگیری از افزایش قیمت ملک عنوان کرد و گفت: اگر پس از کنترل زمان محدود بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم آن زمان کنترل دوباره سخت تر و شاهد حراج سرمایه و …در بخش مسکن می‌شویم، مگر اینکه برنامه های مدونی از تولیدات واحدهای مسکونی به تعداد بسیار در کشور ارائه و اجرا شود تا نیاز مسکن کمی کنترل شود.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.