۱۰ راه برای مبارزه با گرما

گرما برگشته و تابستان در راه است. خورشید بیرون منتظر شماست اما امیدتان را از دست ندهید. قبلاً در این مطلب با راه های مقابله با گرمازدگی، آشنا شده اید. در اینجا ‍‍۱۰ راهی که می توانید به کمک آنها گرما را از خود دور کنید، آشنا شوید.

top-10-ways-to-beat-the-heat.jpeg

آب را به هر طریق که می توانید به بدن خود برسانید
روش های زیادی برای رساندن آب به بدن وجود دارند. اما خوردن نوشابه کمک زیادی به شما نمی کند. اگر احساس تشنگی می کنید یعنی کاملا به آب نیاز دارید. آب همیشه بهترین گزینه است، اما تنها انتخاب شما نیست. البته نوشابه و یا نوشیدنی های ورزشی دیگر نیز در تامین آب بدن موثر هستند. شما همینطور نمی خواهید هر روز هشت لیوان آب بنوشید. فقط زمانی که احساس تشنگی می کنید، آب بنوشید زیرا که بدنتان باید در شرایط خوبی قرار داشته باشد.

به دما اهمیتی ندهید

top-10-ways-to-beat-the-heat-10.jpeg

تمام خستگی از گرما فقط به خود شما بستگی دارد. نتایج تحقیقاتی که در دماهای مختلف صورت گرفته، مشخص کرده است که فقط کسانی که خستگی به خاطر گرما را تجربه کرده بودند، به بالا بودن دما اهمیت داده اند. اگر در مورد گرما چیزی ندانید و به آن اهمیت ندهید واقعا از آن چیزی نخواهید فهمید. پس اگر در حال دوچرخه سواری یا پیاده روی معمولی نیز هستید سعی نکنید که بفهمید الان دمای هوا چند درجه است. اگر از دمای هوا خبر نداشته باشید مطمئنا احساس بهتری خواهید داشت.

کرم ضد آفتاب را به خوبی بشناسید
کرم های ضد آفتاب آنگونه که فکر می کنید، عمل نمی کنند. اول از همه، اکثر آن ها هیچ کاری انجام نمی دهند و شما فقط وقت خود را تلف کرده اید. اگر کرم ضد آفتابی را می خرید که اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم را با هم ندارد، پول خود را هدر داده اید. همینطور باید مطمئن باشید که معنی واقعی اندازه SPF را به خوبی درک کرده باشید. SPF را به عنوان سطح قدرت کرم در مقابله با آفتاب در نظر نگیرید بلکه اندازه SPF نشان دهنده ماندگاری این کرم بر روی پوست است. یعنی چه مدت طول می کشد که نیاز باشد دوباره کرم ضد آفتاب را تجدید کنید.

نوشیدنی های خود را با یخی که در پاکت های شیر یا آبمیوه نگه می دارید خنک تر کنید

top-10-ways-to-beat-the-heat-9.jpeg

زمانیکه نوشیدنی های سرد را با خود به جایی مانند استخر، حیاط و یا جاهایی که در معرض خورشید و دمای زیاد قرار دارند می برید، قاعدتا انتظار دارید که خنک باقی بمانند. در اینجا قطعه های یخ به کمک شما خواهند آمد. اما جا به جایی مقدار زیادی یخ کار آسانی نخواهد بود. به جای خرید ظرف های مخصوص یخ، می توانید پاکت های شیر یا آبمیوه را نگه دارید، درون آن ها آب بریزید و بگذارید یخ ببندند. چون این پاکت ها جنس مقاوم تری دارند، یخ درون آنها به راحتی نگه داری می شود. و اگر قطعه های کوچک تر یخ را احتیاج دارید می توانید مقداری از پاکت را ببرید و یخ را بشکنید. این روش بسیار راحت و ارزان می باشد.

با حشرات مبارزه کنید
معمولا زمانی که بادهای گرم شروع به وزیدن می کنند، حشرات نیز به همراه آنها می آیند. اما بد نیست بدانید راه هایی برای فرار از گزند این حشرات موذی وجود دارد. استفاده از اسپری حشره کش، تهیه و نصب حشره کش های الکتریکی و … راه هایی موثر هستند. همچنین استفاده از کچ مخصوص برای جلوگیری از ورود مورچه یا حشرات دیگر به داخل خانه مفید است. با این پیشگیری ها دیگر توسط حشرات اذیت نخواهید شد.

هوای گرم را سریع از ماشین خود بیرون کنید

top-10-ways-to-beat-the-heat-6.jpeg

تقریباً هر سال فراموش می کنیم که به هنگام پارک کردن ماشین زیر نور آفتاب در مدت زمانی کوتاه، تمام وسایل داخلی آن به شدت گرم می شوند. خنک کردن یک ماشین داغ زمان می برد، ولی یک روش ژاپنی وجود دارد که هوای گرم را زودتر از ماشین خارج می کند. دو در جلوی ماشین را هم زمان باز کنید، یکی از درها را پنج بار پشت سر هم  باز و بسته کنید (نیازی به باز کردن و بستن کامل در نیست). بدین ترتیب هوای گرم داخل ماشین را با هوای تازه بیرون عوض کرده اید. این ترفند روشی زیرکانه و سریع است؛ فقط باید مراقب انگشتان دستتان باشید.

مکان خوابتان خنک باشد
زمانیکه خواب هستید نمی توانید با گرما مبارزه کنید و همینطور اگر هوا زیاد گرم باشد نمی توانید به راحتی خواب بروید. راه های بسیاری برای خنک شدن در شب وجود دارد که با وجود گرمای زیاد، می توانید راحت بخوابید. برای مثال می توانید دستگاه تهویه مطبوعی را برای خود راه اندازی کنید. همچنین می توانید قبل از خواب ملحفه ها را در یک کاور پوشانده و درون یخچال یا فریزر بگذارید. تمامی این راه ها به شما کمک می کنند شب خنکی را داشته باشید.

کامپیوتر خود را خنک نگه دارید

top-10-ways-to-beat-the-heat-4.jpeg

خنک نگه داشتن کامپیوتر، خصوصاً در هوای گرم از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر سیستم خنک کننده مناسبی برای دستگاه خود ندارید و همچنین منزلتان نیز دارای سیستم تهویه مناسبی نیست، باید به فکر تهیه یک خنک کننده باشید. گرمایی که در پیش رو است بهانه خوبی است که کامپیوتر خود را از هر گونه گرد و غبار نیز تمیز کنید. چرا که یک کامپیوتر تمیز و بدون خاک بهتر از یک کامپیوتر غبار گرفته خنک می شود.

از گرما به نفع خودتان استفاده کنید
وقتی می دانید که گرما چگونه کار می کند، می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. برای این کار، تنها چیزی که احتیاج دارید درک اساسی ترمودینامیک است. بعد از آن خواهید دانست که چگونه با استفاده از گرما در قوطی ها را به آسانی باز کنید، یا اینکه چگونه لباس بپوشید که بیشتر احساس خنک بودن داشته باشید و همینطور چگونه از تبدیل شدن منزلتان به جهنم جلوگیری کنید.

نقاطی از بدنتان را که زود خنک می شوند را بشناسید

top-10-ways-to-beat-the-heat-1.jpeg

همه می دانیم برای خنک شدن احتیاج است که با چیزی که دمای خنک تری نسبت به بدن خودمان دارد در تماس باشیم. اما اگر نقاط بدنمان را که زودتر خنک می شوند، بشناسیم، به کاهش سریع دمای بدنمان کمک کرده ایم. گردن و مچ های دست بهترین نقاط هستند، کشاله ران و داخل مچ پاها به همراه چند نقطه دیگر نیز موثرند. فقط کافی است قطعه های یخ را روی این نقاط قرار دهید و ببینید که به راحتی گرما را شکست خواهید داد.

برگرفته از: LifeHacker

*
سالم‌ زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.