۱۱۷۰ ساختمان «زیادی» دولتی در پایتخت

تعداد ساختمان‌ها آب رفت!

۱۱۷۰ ساختمان «زیادی» دولتی در پایتخت

گزارشگر : محسن جعفری

 

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۰۶:۰۰

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌جمهور در حالی از وجود هزار و ۱۷۰ ساختمان اضافه دولتی در پایتخت خبر می‌دهد که چندماه پیش تعداد این ساختمان‌ها ۴ هزار و ۵۰۰ باب اعلام شده بود. با آنکه اقدام خاصی برای کاهش این ساختمان‌ها صورت نگرفته اما گویا تعداد آنها آب رفته است!
در شرایطی که دولت نهم با شعار کوچک‌سازی وزارتخانه و ساختمان‌های دولتی قصد داشت بسیاری از این ساختمان‌ها را جمع‌آوری و واگذار کند، اما به نظر می‌رسد که این شعار هم مانند دیگر اقدامات دولت در راستای کاهش جمعیت تهران به خاطرات خواهد پیوست!
این در شرایطی است که با ادغام وزارتخانه‌ها، دولت طرح فروش ساختمان‌های وزارتی و املاک اداری متعلق به دستگاه‌هایی را که فعالیت‌ آنها پایان یافته تلقی می‌شود در گذشته آغاز کرده بود و مطالعه‌ای که نتایج آن را معاون وزیر راه‌ و شهرسازی اعلام کرد، نشان می‌داد که در تهران نزدیک به ۴۵۰۰ ساختمان دولتی مازاد – با کاربری اداری- وجود دارد که با فروش آنها می‌توان کمک بزرگی به کاهش قیمت مسکن در تهران کرد. اما بازهم به نظر می‌آید که دولت در این زمینه قصد عقب نشینی و فرار از یک وعده دیگر را در دستور کار دارد.
اولین واگذاری ساختمان‌های وزارتی هم توسط وزارت مسکن سابق وارد فاز عملیاتی شد و ساختمان وزارت رفاه سابق نیز در این راستا به مزایده گذاشته شد. همچنین ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در بلوار کشاورز هم در این راستا با موفقیت واگذار شد. اما پس از آن در این راستا دیگر شاهد حرکتی از سوی دولت نبوده و نیستیم. جدا از آن در این مدت از سوی دولت برنامه مدونی برای نحوه فروش ساختمان‌های اداری مازاد و همچنین محل صرف درآمد حاصل از آن، اعلام نشده است.
روز گذشته هم در همین خصوص معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری گفت: شعار کوچک‌سازی دولت، شعار درستی نبود، بلکه منطق‌سازی دولت درست است.
لطف الله فروزنده با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی ما غلط است و باید آن را صحیح کرد، افزود: در تهران در حال حاضر هزار و ۱۷۰ دستگاه ساختمان وجود دارد که به صورت هرز استفاده می‌شوند. باید این ساختمان‌های اداری را ساماندهی کنیم و در این صورت ۱۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی خواهیم کرد.
فروزنده در شرایطی از ۱۱۷۰ دستگاه ساختمان اداری مازاد در تهران خبر می‌دهد که تناقض بسیار زیادی با آمار کنونی و آمار قبلی ساختمان‌های اداری وجود دارد. طی اطلاعات گذشته بالغ بر ۴۵۰۰ ساختمان مازاد در تهران وجود داشت و طی این چند ماه هیچ اتفاق خاصی رخ نداده که تعداد این ساختمان‌ها کاهش پیدا کرده باشد!
این در حالی است که دولت پیش از این اعلام کرد برای تمرکززدایی از پایتخت، کاهش جمعیت و کم شدن ترافیک، دستگاه‌های دولتی باید از تهران خارج شوند. اما آمار وجود ساختمان‌های اضافی دولتی در تهران نشان می‌دهد، مدیران دولتی تعهد چندانی برای اجرای سیاست‌های اعلامی خود ندارند.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.