۱۸.۵ تن خاویار پرورشی در کشور طی سال گذشته تولید شد

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ استان کشور درگیر تولید خاویار و محصولات ماهیان خاویاری هستند، گفت: سال گذشته حدود ۴۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و نزدیک ۱۸.۵ تن خاویار پرورشی تولید شد.

۱۸.۵ تن خاویار پرورشی در کشور طی سال گذشته تولید شد

به گزارش ممتاز نیوز، ناصر کرمی‌راد امروز دوشنبه، ۱۳ شهریورماه در گردهمایی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری گیلان که با میزبانی اداره کل شیلات استان در بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: در کنار تلاش برای ایجاد بازارهای جدید، باید سعی کنیم برند خاویار ایران را با ارتقای کیفیت در تولیدات حفظ کنیم.

وی افزود: طبق شناسایی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ مزرعه خاویاری در کشور به صورت شناسنامه‌دار فعالیت دارند که از این تعداد حدودا ۳۰ مزرعه خرد و خانگی است و عمدتا این مزارع در گیلان فعالیت دارند.

کرمی‌راد با تاکید بر اینکه علاوه بر پروژه‌های بزرگ، مزارع خرد را هم ندیده نگرفتیم، گفت: بیشترین پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور در گیلان است و ما سعی کردیم اولین نشستمان بعد از کرونا که به‌ صورت حضوری است را در این استان برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران با بیان اینکه فعالیت در زمینه ماهی خاویاری سرمایه‌گذاری طولانی مدت می‌خواهد، گفت: اتفاقا مزارع خرد که در گیلان توسعه پیدا کرده، به خاطر بازار محلی بوده و وجود بازار یکی از مزیت‌ها در استان گیلان است.

وی تاکید کرد: برای گام دوم توسعه ماهیان خاویاری در کشور ۲۰ هزار تن گوشت و ۱۴۰ تن خاویار از طریق فعالیت مگاپروژه ها را هدف گذاری کردیم که در استان‌هایی از جمله لرستان، ایلام، گیلان و مازندران گسترش پیدا می‌کند.

کرمی راد با اشاره به تنوع اقلیمی بسیار خوبی که در کشور داریم، افزود: الان ۲۲ استان کشور درگیر تولید خاویار و محصولات ماهیان خاویاری هستند و ماهیان خاویاری در مزارع پرورش هرمزگان سالانه تا چهار و نیم کیلو وزن می‌گیرد و این یک مزیت بسیار خوب در محصولی است که عمر طولانی دارد و دیر به بلوغ می‌رسد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران گفت: سال گذشته حدود ۴۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و نزدیک ۱۸.۵ تن خاویار پرورشی تولید شد.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ طبق آمار فائو رتبه چهارم تولید گوشت ماهی خاویاری دنیا بعد از چین، ارمنستان و روسیه را داشتیم که البته اختلافمان با جایگاه دوم و سوم چشمگیر نیست؛ این در حالی است که آنها فعالیت در این زمینه را بسیار زودتر از ما شروع کردند.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.